Minder verkeersdoden in 2023 in onze provincie: daling van 63 naar 58 doden
Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
Het aantal doden op onze wegen in 2023 is met 8 procent gedaald ten opzichte van 2022. Dat blijkt uit de laatste Verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute, op basis van cijfers van de federale politie.
In het hele land is er een daling met 7% van het aantal verkeersdoden in 2023 ten opzichte van 2022. Er kwamen 483 personen om het leven. Dat zijn er 37 minder dan de 520 verkeersdoden die er in 2022 waren. De sterkste daling noteren we bij de motorrijders. In Vlaanderen is er wel een stijging van het aantal fietsdoden van 73 naar 84, het hoogste aantal van de laatste 20 jaar. In onze provincie stierven vorig jaar 18 fietsers in het verkeer, het jaar daarvoor waren dat er 15. Een stijging dus van 20 procent, Die is allicht te verklaren door het succes van de e-bikes.
"Zelfs al zal elk slachtoffer er één te veel blijven, kan ik alleen maar blij zijn met deze bemoedigende resultaten."
Het aantal verkeersdoden daalt het sterkst in Limburg, van 49 naar 33, het laagste aantal ooit. In de andere provincies zien we een gemengd beeld. In West-Vlaanderen (van 63 naar 58 doden) en Vlaams-Brabant (van 34 naar 33 doden) is er een daling. In Antwerpen (van 65 naar 70) en Oost-Vlaanderen (van 60 naar 67) is er een stijging.
Trends
Het aantal letselongevallen daalt lichtjes met 2%. Hetzelfde geldt voor het aantal gewonden (ook een daling van 2%). Alle indicatoren laten dus een positieve trend zien. Het is altijd moeilijk om deze trends exact te verklaren, maar het is zeker dat de toename van het aantal trajectcontroles en de afschaffing van de tolerantiemarges bij bepaalde snelheidscontroles een impact heeft op het gedrag van de bestuurders.
Maatregelen redden levens
Georges Gilkinet, Minister van Mobiliteit: “Nog nooit zijn er zo weinig mensen overleden of gewond geraakt op onze wegen. En zelfs al zal elk slachtoffer er één te veel blijven, kan ik alleen maar blij zijn met deze bemoedigende resultaten. Deze neerwaartse trend toont aan dat er op het gebied van verkeersveiligheid geen ruimte is voor improvisatie, toeval of, erger nog, zelfgenoegzaamheid. Integendeel. Van nieuwe regels voor steps tot versterkte maatregelen tegen overdreven snelheid, alcohol en afleiding achter het stuur: de maatregelen die sinds het begin van de legislatuur zijn genomen, werpen stilaan hun vruchten af. Ze redden levens."