Nieuws

Meis­jes en vrou­wen in STEM

2021-05-06 00:00:00 - Meisjes en vrouwen in STEM

Het stereotype van een man of jongen in technische en technologische opleidingen en beroepen is nog al te vaak aanwezig. Dat schrikt meisjes onterecht af.

De Europese Unie bekijkt nu wat ze kan betekenen voor de promotie van deze onderwijstak bij meisjes. In de Commissie voor vrouwenrechten en gendergelijkheid werd een dossier opgesteld om STEM-onderwijs aantrekkelijker te maken voor meisjes. Op basis van dit dossier wordt bekeken wat Europa kan betekenen.

Europa maakt werk van gelijke rechten op basis van gender. Een onderwijstak en jobsector waar een duidelijk verschil is in aanwezigheid van mannen en vrouwen, is de STEM-sector. STEM staat voor science, technology, engineering en mathematics. Iets meer dan de helft van de jongeren die in het algemeen secundair afstuderen hebben een STEM-diploma op zak. Een derde van de meisjes volgt momenteel zo’n richting, maar dat zijn er nog te weinig. Daarom wil de Commissie voor vrouwenrechten en gendergelijkheid deze sector meer promoten bij vrouwen en meisjes. Vooral het STEM-onderwijs kan hulp gebruiken bij het aantrekken van meisjes, want het probleem in de bedrijven start uiteraard bij het onderwijs. Als er weinig meisjes een STEM-opleiding volgen zijn er later minder vrouwen met een geschikt diploma voor specifiek jobs binnen deze sector.

“De kentering is ingezet. Waar we vroeger geen meisjes zagen in een STEM-richting ,zien we er nu twee à drie. Het is zeker nog niet wat we willen bereiken, maar het is een goed begin”, zegt Stijn Vansteenkiste, leerkracht en coördinator STEM bij Rhizo College Zwevegem. Het probleem ligt volgens Vansteenkiste vooral bij het stereotype dat bij veel mensen nog leeft. “Als mensen denken aan een technische richting denken ze nog te veel aan een vloerlegger of schrijnwerker; ze weten soms niet dat je met een STEM-opleiding meer kan dan alleen die jobs. We hopen om in de toekomst meer meisjes te mogen ontvangen in onze opleiding.”

“Waar we vroeger geen meisjes zagen, zien we er nu twee à drie in een STEM-richting.”

Voorbeelden van STEM-opleidingen zijn bouw, fotografie, voedingstechnieken, wetenschappen… Wat later mogelijk is met een STEM-achtergrond loopt enorm uiteen, dat kan gaan van biomedisch ingenieur tot IT-manager of programmeur.

STEM in het werkveld

In het werkveld is het verschil ook zichtbaar, bij functies zoals ingenieur zie je vaker een man dan een vrouw. Bij Barco werden de vrouwelijke ingenieurs op acht maart de Internationale Vrouwendag extra in de kijker gezet. Op die manier wil Barco tonen dat gender niet uitmaakt bij het kiezen van een studierichting en in het werkveld. “Het klopt dat meisjes nog te weinig de keuze maken voor een technische ingenieursopleiding. Omdat wij de meerwaarde van diversiteit - niet enkel op vlak van gender, maar ook nationaliteit, achtergrond, leeftijd... - duidelijk aanvoelen op vlak van o.a. innovatie, engagement en samenwerking, blijven wij inzetten op dit thema. We starten daar al vroeg mee en rekenen daarbij op initiatieven van bijvoorbeeld Agoria. Zo werkten wij in het verleden mee aan het initiatief Technogirls / Technoteens, om meisjes kennis te laten maken met techniek en technologie. De 11- en 12-jarige dochters van onze werknemers kwamen toen een namiddag proeven van wat een job bij Barco inhoudt”, vertelt Catherine Weyne Head of Internal Communications bij Barco.

Hopelijk levert de volgende generatie de nodige mensen met een diploma uit een STEM-richting en verdwijnen de stigma’s die  nu nog op die sector rusten.

 

 

De redactie