In de West-Vlaamse hogescholen Vives en Howest zien ze een stijging (+25%) van het aantal startende studenten in de lerarenopleidingen. In heel Vlaanderen gaat het om een stijging van vijf procent. “Vooral kleuteronderwijs en lichamelijk opvoeding in het secundair onderwijs scoren goed”, zegt Noël Selis, directeur van de lerarenopleiding Vives.
In Kortrijk, Brugge en Torhout ziet hogeschool Vives 25 procent meer studenten starten aan de lerarenopleidingen. In totaal gaat het om een kleine 900 nieuwe studenten die kiezen voor kleuter-, lager- of secundair onderwijs.
“Dat is een serieuze stijging die we ergens gehoopt hadden, maar dit overtreft toch alle verwachtingen”, zegt opleidingsdirecteur aan Vives Noël Selis.
Ook veel zij-instromers
“De piek is bij ons het grootst in het kleuteronderwijs (+40%)”, zegt Selis. Maar ook in het secundair onderwijs en dan vooral om leerkracht lichamelijke opvoeding te worden, zien ze een stijging. En ook het aantal zij-instromers (mensen die kiezen voor een carrière switch, red.) is gestegen (+30%).
“Er worden veel inspanningen gedaan om het beroep aantrekkelijk te maken”
Bij hogeschool Howest merken ze eenzelfde tendens op. Daar starten 34 procent meer studenten om in het secundair les te geven, en 30 procent meer om in de lagere school te staan. “We hadden ergens wel die stijging verwacht, omdat er enorm veel inspanningen worden gedaan om het beroep aantrekkelijk te maken. Maar dit is heel fijn”, zegt algemeen directeur Frederik D’hulster.
“Werkzekerheid tot 2028”
Volgens Noël Selis van Vives is de enorme stijging te verklaren omdat leerkracht een knelpuntberoep is. “Wie nu begint aan een lerarenopleiding heeft werkzekerheid tot al zeker 2028.”
Maar ook de redenen om leerkracht te worden zijn veranderd. “Mensen willen meer en meer iets betekenen voor de maatschappij. Dat merken we bij zij-instromers enorm, maar ook bij 18-jarigen. Als leerkracht kan je echt het verschil maken”, vertelt Selis.
Instaptoets
Sinds dit academiejaar is er een bindende instaptoets Nederlands voor wie wil starten aan de lerarenopleidingen. “Vroeger was die er ook al, maar de resultaten waren niet bindend. Wie nu niet slaagt voor die toets, kan nog inschrijven, maar moet een remediëringstraject afleggen. Maar die instaptoets heeft dus geen effect gehad op het aantal inschrijvingen, in tegendeel”, besluit Noël Selis van Vives.