Nieuws

Keu­ze­me­nu als we hulp­dien­sten bellen

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

"Voor ziekenwagen of brandweer, druk 1. Voor politie, druk 2." Wie vanaf vandaag in de provincie West-Vlaanderen een noodnummer belt, zal die keuze moeten maken.

Op basis van de resultaten van het testproject zal in de komende maanden beslist worden of het systeem naar het hele land moet worden uitgebreid.

Het keuzemenu zal te horen zijn ongeacht of er naar 112, 101 of het oude nummer 100 wordt gebeld. De maatregel moet vermijden dat de calltakers de oproepen moeten doorschakelen. Achter de nummers 112 en 101 gaan immers twee verschillende structuren voor het beheer van noodoproepen schuil: een voor medische hulp en de brandweer, de andere voor de politie. "Dat spaart ons heel wat tijd die we dan kunnen gebruiken voor de echte noodoproepen die ons aanbelangen. Mensen worden sneller geholpen ook al moeten ze even een keuzemenuutje doorlopen", zeggen Johny Verfaillie en Kurt Van Vlaeneren van de noodcentrale.

App 112BE

Je kan uiteraard ook een noodoproep doen via de app 112 BE, dat levert nog extra voordelen op. "Je maakt de keuze van de juiste noodcentrale, en we hebben ook een exacte plaatsbepaling en kunnen we eigenlijk tot op 5 meter correct zien waar je bent" Van zodra de beller zijn keuze maakt, wordt hij doorgeschakeld naar een operator van de juiste noodcentrale. Als er geen cijfer wordt ingetoetst, wordt de boodschap één keer herhaald en daarna wordt de beller automatisch doorgeschakeld naar de noodcentrale. De operator kan dan nog steeds naar het juiste oproepcentrum doorschakelen.

Belga
Davy Vercamer