Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
In de haven van Zeebrugge heeft prinses Astrid de Yellowstone van Deme gedoopt. De Yellowstone is het grootste rotsinstallatieschip ter wereld. De gigantische steenstorter zetten ze in bij de aanleg van windmolenparken en ook om onderzeese kabels te beschermen. Het schip is maar liefst dubbel zo groot als zijn voorganger. De komende weken gaan ze het uitgebreid testen op de Noordzee.
Als er één schip helemaal klaar is voor de bouw van het grote energie-eiland in de Prinses Elisabethzone, dan is het de nieuwe Yellowstone van Deme. Met de doop door prinses Astrid is het schip meteen officieel in gebruik genomen.
"Dit is een valpijpsteenstortschip", zegt Hugo Bouvy van Deme Offshore. "En wat zo'n schip doet is een combinatie van transporteren van stenen, in dit geval meer dan 37.000 ton, zeg maar 37.000 auto's die meegenomen worden, die brengt hij naar de werf om dan die stenen aan te brengen bij monopyles of kabels."
Dubbel zo groot als voorganger
Tot op 1.500 meter diepte kan het schip dus heel precies stenen storten om op de zeebodem verstevigingen aan te brengen of kabels te beveiligen. Het is dubbel zo groot als zijn voorganger bij Deme.
"Dit is echt wel enorm, hoor, in vergelijking met andere schepen waar ik opgezeten heb. Alles is massaal en massief. We moeten steeds verder varen. Omdat die afstanden groter worden, moeten we ook meer mee kunnen nemen," vertelt bemanningslid Tom Myjas.
37.000 ton stenen aan boord
De meeste stenen voor offshorewerven in de Noordzee komen bijvoorbeeld uit Noorwegen. Dit schip kan 37.000 ton stenen meenemen en het orderboekje met opdrachten staat vol. Straks is er zeker ook werk in de nog te bouwen prinses Elisabethzone.
De Yellowstone meet ruim 192 meter en is 30 meter breed. Aan boord werken zo'n 40 zeelui om het operationeel te houden. De komende weken wordt het nog uitgebreid getest op de Noordzee.