Focus en WTV pakken uit met een ongezien grote vernieuwingsoperatie, op televisie en online
Met een nieuwe nieuwsstudio, een nieuwe website en een nieuwe app zijn we klaar voor de toekomst.
De nieuwsuitzendingen van Focus en WTV trekken vanaf vandaag een volledig nieuwe outfit aan. In een veel ruimere nieuwsstudio kan je bij ons op de middag (12u30) en ’s avonds (vanaf 18u) terecht om het nieuws uit West-Vlaanderen te zien. Maar ook doorheen de dag zitten de West-Vlaamse regionale zenders in een nieuw, eigentijds jasje. Onze overzichtelijke nieuwe website houdt je op de hoogte van wat er gebeurt in jouw buurt. Dankzij gratis personalisatie zijn we nog dichter bij de West-Vlamingen. En met onze vernieuwde nieuwsapp brengen we het West-Vlaamse regionieuws tot in je broekzak.
Nieuwe, ruime nieuwsstudio
Als regionale mediaorganisatie is het cruciaal om te innoveren en in te spelen op veranderende trends in mediaconsumptie. Daarom voeren we op verschillende platformen een vernieuwingsoperatie door. De bijna 300.000 West-Vlamingen die dagelijks op Focus of WTV afstemmen, kunnen er niet naast kijken. Onze nieuwsuitzendingen brengen we hen voortaan uit een ruimere nieuwsstudio, die ons ook meer creatieve mogelijkheden geeft. Centraal in de studio staat een LED-scherm van 3 meter 20 op 1 meter 60. Via volledig zelf ontwikkelde uitzendsoftware kunnen we vanuit de regie alle camera’s bedienen in functie van wat het nieuws vraagt. Ook Sport West brengen we vanuit de nieuwe studio.
Eigentijdse website met personalisatie
Wie wil inspelen op veranderende trends in het medialandschap, bewandelt uiteraard ook het pad van digitalisering en crossmedialiteit. Nu al bereiken we dagelijks gemiddeld 45.000 unieke bezoekers op onze website en volgen vele duizenden geïnteresseerden onze sociale mediakanalen om te weten wat er leeft in West-Vlaanderen, in hun buurt. Ook wie zo op de hoogte blijft van West-Vlaams medianieuws, verdient een vernieuwing.
De nieuwe website biedt veel meer afwisseling en is overzichtelijker. We kunnen makkelijker dossiers bouwen, met een livecenter uitpakken,… En onze video’s, nieuwsuitzendingen en programma’s tot bij de surfer brengen. Die video’s kan je door te chromecasten ook kwaliteitsvoller bekijken in de nieuwe webomgeving.
Personalisatie is daarbij een belangrijke nieuwe stap. Wie onze video’s wil bekijken, moet daarvoor in de nieuwe webomgeving een profiel aanmaken. Dat is gratis en eenvoudig. Je geeft ons enkele voorkeuren aan. En zo kunnen wij jou ook beter bedienen. In je profiel krijg je de nieuwsonderwerpen aangeboden die het best passen bij jouw interesses, bij jouw buurt.
Nieuwe app
Geen vernieuwing zonder een nieuw jasje voor onze app. Want dit blijft voor ons de meest rechtstreekse manier om het West-Vlaamse regionieuws tot bij jou te brengen. Omgekeerd kan je ook zelf nieuws aan ons melden. Nu al weten we dat heel wat West-Vlamingen via onze pushberichten mobiel op de hoogte blijven van wat er gebeurt in hun buurt.
"Dit is voor onze zenders een ongezien grote vernieuwingsoperatie. Nooit eerder hebben we zoveel vernieuwingen ineens doorgevoerd. Onze redactie vraagt hier ook om. We willen ons West-Vlaams regionieuws en onze video’s zo professioneel maar ook zo vlot mogelijk naar buiten brengen. En dat niet alleen op televisie – wat een heel belangrijk kanaal blijft – maar ook binnen alle crossmediale mogelijkheden. We zijn, daarnaast, werk aan het maken om als eerste regionale zender in Vlaanderen uit te pakken met een eigen streaming app. Het is onze 30e verjaardag. We zijn niet voor niets Preus lik 30."