Het nieuwe vervoersplan van De Lijn is slecht voor de reiziger én de belastingbetaler. Dat zegt Vlaams Parlementslid Annick Lambrecht van Vooruit. De Brugse politica vroeg cijfers op van de maand januari, en die geven een slecht rapport voor de Flexbussen, de opvolger van de vroegere Belbus.
In West-Vlaanderen reden die busjes 180.000 lege kilometers, tegenover 130.000 mét reizigers. Concreet betekent dat dat 6 op de 10 rondrijdende busjes lucht vervoeren.
"Wel geld voor elektrische wagens, niet voor nabij openbaar vervoer"
Annick Lambrecht, Vlaams Parlementslid Vooruit: "Dat kan veel beter. Ook zijn de Flexbussen weinig toegankelijk voor mensen die minder mobiel zijn. Maar een Flexbus, als die je al oppikt, dan rijdt hij met jouw naar punt A. In plaats van dan iemand op te pikken op punt B, rijdt hij terug naar de stelplaats. Waardoor je met heel veel verloren kilometers zit en ecologisch helemaal niet goed bezig bent. De Vlaamse regering slaagt er niet in om mensen betaalbaar openbaar vervoer in de buurt te geven. Maar ze slaagt er wel in om 5.000 euro premie te geven aan wie een elektrische wagen kan kopen."
De gemiddelde bezetting van de Flexbusjes is 1,2 reizigers per rit, volgens De Lijn is dat cijfer te vergelijken met de Belbussen. Frederik Wittock, woordvoerder De Lijn: "Een gemiddelde bezetting van 1,2 is niet onaardig. Weet dat in die periode 18.500 mensen gebruik gemaakt hebben van de Flexregeling. Er waren kinderziekten bij deze app, dat is zo. Maar als 70 tot 75 procent van de mensen die de Flexbus boeken die app gebruiken,
dan is dat toch een systeem dat langzamerhand doorgang vindt."
De Lijn geeft nog mee dat de Flexbus maar goed is voor 4 procent van alle klachten. De helft van alle verzuchtingen heeft betrekking op de Hoppin-app, een kwart sloeg op overvolle bussen.
Taalfout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?