Festivalgangers laten campings Dranouter moe, soms met kater, maar ook relatief net achter
De drie campings van Festival Dranouter zijn sinds vanmiddag volledig gesloten en opgeruimd. Festivalgangers namen hun tenten en spullen mee naar huis, waardoor het terrein opvallend netjes achterblijft. Het festival werkt samen met een afvalbedrijf om alles schoon te houden en ziet dat kampeerders steeds bewuster omgaan met hun afval.
Na een weekend vol muziek en sfeer is het festivalterrein in Dranouter weer leeg. Vanmorgen heerste er nog bedrijvigheid op de campings: tenten werden afgebroken, spullen ingepakt en laatste herinneringen gedeeld. “Ik heb de tent open gekregen, maar dat was het ook”, lacht Jille Boussekeyt. “Gelukkig hadden we vriendelijke buren… al konden die ook niet helpen.”
Sommigen waren al vroeg klaar en genoten nog even na in de zon. “We kijken wat rond en wachten tot papa en mama ons komen halen”, vertelt Ymke Boeten. “Het was superleuk en gezellig. En ja, mijn zonnebril hou ik op voor de straffe lucht.”
“Ik heb de tent open gekregen, maar dat was het ook.”
"Geen slagveld"
Het festival wil de afvalberg op het terrein en de campings zoveel mogelijk beperken. Samen met afvalbedrijf Vanheede Environmental Logistics werden opnieuw sensibiliseringsacties opgezet. “We zien dat steeds meer jongeren hun spullen opruimen wanneer ze merken dat anderen dat ook doen”, zegt Pieter Vandenberghe van Vanheede. “Dit jaar oogt het terrein absoluut geen slagveld. De opkuis is vlot verlopen.”
De meeste kampeerders namen dus alles mee naar huis, ook kapotte tenten en partytenten. “Nee hoor, ik laat niks liggen. Papa zou boos zijn”, zegt Elena Werquin vastberaden. De KSA van Merkem pakte het praktisch aan met een zelfgemaakt karretje om al hun materiaal te vervoeren. “Ik voel me een beetje zoals de kar: overladen”, lacht René Demonie. “Maar het was fantastisch en heel geestig.”
Taalfout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?