
Voor de Vlaamse waterwegen was 2015 een absoluut recordjaar op het vlak van containervervoer met ruim 686.000 vervoerde eenheden, een toename met 2,3 procent ten opzichte van 2014.
De vervoerde globale tonnage bleef met 67 miljoen ton vrijwel op hetzelfde peil als vorig jaar. Het containervervoer op de binnenwateren neemt alsmaar toe. In 2015 werden 686.000 TEU (Twenty feet Equivalent Unit) vervoerd over de Vlaamse kanalen en bevaarbare rivieren. Dit is 52.000 TEU (2,3%) meer dan in 2014. Dat melden de Vlaamse waterwegbeheerders nv De Scheepvaart en Waterwegen en Zeekanaal NV.
“Elke vracht die over het water gaat, moet niet over de weg”, weet Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Vlaanderen investeert in de waterwegen, want elk binnenschip haalt een massa vrachtwagens uit de file. Voor de Vlaamse bedrijven biedt de binnenvaart een betrouwbaar, concurrentieel, milieuvriendelijk en aantrekkelijk alternatief. Deze groeicijfers bewijzen dat de Vlaamse investeringen vruchten afwerpen. Ik wil het aandeel van de binnenvaart in de komende jaren nog verder uitbreiden. Bestaande knelpunten pakken we aan, missing links vullen we in, innovatie stimuleren we maximaal. Zo kan Vlaanderen zich nog sterker profileren als de slimme logistieke draaischijf van Europa”.
Op het kanalennet van nv De Scheepvaart werden meer dan 433.000 containereenheden vervoerd, een nieuw recordcijfer. Dit is een stijging met 2,32% in vergelijking met 2014. In totaal werden over het Albertkanaal en de Kempense kanalen in 2015 ca. 35 miljoen ton goederen vervoerd.
“De recordcijfers voor het containervervoer tonen aan dat bedrijven alsmaar meer belang hechten aan duurzame en betrouwbare mobiliteit. Met de opwaardering van het Albertkanaal willen we deze evolutie nog versterken. Dankzij de Europese subsidies kunnen we de projecten van de verruiming van het Albertkanaal tussen Antwerpen en Wijnegem en voor het verhogen van de bruggen tot 9,10 meter versneld uitvoeren. Onze ambitie blijft om tegen 2020 beide projecten te voltooien waardoor het Albertkanaal nog meer mogelijkheden zal bieden voor ondernemers,” stelt ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van nv De Scheepvaart: “Ook de verdere uitbouw van het Economisch Netwerkwerk Albertkanaal zal resulteren in heel wat toegevoegde waarde voor Vlaanderen. Er komt zo ruimte voor meer watergebonden activiteiten en voor tewerkstelling.”
Op de waterwegen die Waterwegen en Zeekanaal NV beheert, werden in 2015 253.000 containereenheden vervoerd, een nieuw recordcijfer en een toename met 2,37% in vergelijking met 2014. Het totale vervoerde tonnage bleef met 31,84 miljoen ton ongeveer op peil.
“Wij zetten alle krachten in om de binnenvaart te versterken als onmisbare partner voor de economische ontwikkeling van Vlaanderen”, aldus gedelegeerd bestuurder ir. Leo Clinckers van Waterwegen en Zeekanaal NV. Dat doen we door in de komende jaren volop werk te maken van de uitbouw van de Seine-Scheldeverbinding in al zijn facetten. Dankzij de steun van Europa mogen we verwachten dat tegen 2020 de opwaardering van de Leie kan worden afgerond, evenals het bevaarbaar maken van de Dender tot Aalst voor schepen tot 1350 ton.