Nieuws

Brand op car­go­schip onder con­tro­le, uit­kij­ken voor opflakkeringen

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

De brand op het cargoschip Delphine met elektrische wagens in de haven van Zeebugge is gedoofd. Rest de vraag wat er nu moet gebeuren, want van zodra ze het ruim openen, dreigt de brand weer op te flakkeren. Twaalf brandweermannen van de Brugse post van Zone 1 blijven voorlopig ter plaatse om alles te monitoren.

De brandweer is de hele nacht met 40 manschappen in de weer geweest om de brand aan boord van de Delphine onder controle te krijgen. Jeroen Bonte, Brandweer Zone 1: "We hebben het voordeel dat dat type schepen uitgerust is met een automatische blusinstallatie, zowel op water als met CO2. In overleg met de bemanning hebben we die onmiddellijk geactiveerd. Er is ook bijstand gevraagd aan de blusboten van de haven, die ook onmiddellijk ingezet zijn geweest om de romp massaal te gaan koelen."

A80dba79 1efb 4742 b74f 3a754ff42968
Nieuws

Brand op schip in haven Zeebrugge: brandweer nog volop aan het blussen

Oorzaak niet bekend

Maar dat is niet het einde van het verhaal. De temperatuur in het uitgebrande compartiment is nog te hoog. Burgemeester Dirk De fauw: "De brand is gedoofd, maar zit in een pauze. Stel dat wij weer zuurstof
of lucht toevoegen aan dat compartiment, dan is de kans reëel dat de brand weer gaat oplaaien. We moeten er nu voor zorgen dat we die brand nu volledig kunnen neerslaan. De hele nacht is er een behandeling geweest met stikstof. Nu wordt er in de loop van de dag opnieuw CO2 aangeleverd.. Als dat in orde is, gaan we voorzichtig proberen het dek te openen, en gaan we zien wat de resultaten zijn, uiteraard onder bewaking van de brandweermiddelen."

Rampenplan

Het roroschip De Delphine ligt in het Brittaniadok, aan de terminal van transporteur CLDN. De brand is ontstaan op het autodek. 100 wagens zijn in vlammen opgegaan. 60 daarvan zijn elektrische auto's. Even werd het rampenplan afgekondigd. "Op het eerste moment wel omdat het in eerste instantie toch een heel stevige brand was met een zeer hevige rookontwikkeling. Gelukkig zat de wind in de goede richting, waardoor de zwarte rook niet in de richting van Zeebrugge of Knokke-Heist ging, maar wel naar de zee. Daardoor was er geen gevaar voor de volksgezondheid, en kon alles binnen de perken worden gehouden."

De brandweer vult de tanks nu met CO2 om onmiddellijk weer te kunnen blussen als de brand toch weer zou oplaaien bij het openen van het compartiment. De brandweer verwacht dat ze pas morgenochtend met de ventilatie kunnen beginnen.

Belga
Ben Storme