Nieuws

Lo-Renin­ge ver­dient 490 euro per inwo­ner dank­zij tra­ject­con­tro­le, minis­ter De Rid­der: mag geen ver­dien­mo­del zijn”

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

Vlaams Minister van Mobiliteit Annick Deridder wil snoeien in het aantal gemeentelijke trajectcontroles. Het zijn er teveel, vindt ze, en sommigen staan er eerder als een verdienmodel voor de gemeentekas. Lo-Reninge haalt in heel Vlaanderen de meeste opbrengsten uit z'n eigen trajectcontrole: 490 euro per inwoner. 

Boetes mogen geen verdienmodel zijn, zegt ze in Het Laatste Nieuws en De Morgen.

Officieel dienen de camera's om straten en wijken veiliger te maken. Maar tegelijk hebben de inkomsten een enorme vlucht genomen: in 2023 werd een recordbedrag van 124 miljoen euro aan boetes geïnd. Dat is bijna drie keer zoveel als in 2019. En de belangrijkste oorzaak zijn de trajectcontroles. In haar beleidsnota belooft minister De Ridder nu dat ze zal onderzoeken of er uitwassen zijn.

Trajectcontroles
Nieuws

Zeven nieuwe trajectcontroles in West-Vlaanderen

490 euro per inwoner

Lo-Reninge haalt in heel Vlaanderen zowaar de meeste opbrengsten uit z'n eigen trajectcontrole. Ze verdienen er zo’n 490 euro per inwoner mee. Maar het gemeentebestuur spreekt met klem tegen dat het gaat om een gemakkelijke melkkoe. Volgens Wout Cornette, schepen van Mobiliteit, is de trajectcontrole nodig om het verkeer veiliger te krijgen

“Wij hebben de trajectcontrole ingevoerd omdat alle andere maatregelen om de snelheid te beperken gefaald eerder hadden. We hebben veel preventie gedaan en zones 30 ingevoerd en we stelden toch vast dat die snelheid niet nageleefd werd”, verklaart de schepen.

“Wij hebben de trajectcontrole ingevoerd omdat alle andere maatregelen om de snelheid te beperken gefaald eerder hadden."

Wout Cornette, schepen van Mobiliteit

De boetes gaan trouwens amper naar de inwoners van Lo-Reninge. “Al van bij het begin zagen we dat slechts 2 tot 3 procent van de boetes naar de eigen inwoners ging. Dus als men dat omrekent naar die 490 euro, is het slechts 10 euro per persoon die door de eigen inwoners is betaald.” 

De inwoners gaven verkeersonveiligheid en lawaaihinder trouwens zelf aan als grootste ergernis in Lo-reninge voor de trajectcontrole er kwam. 

Stefaan Kerger
Bart Coopman
Celien Tanghe
Belga