De nieuwe invoertaksen van de Amerikaanse president Trump hebben ook grote gevolgen voor West-Vlaamse bedrijven die naar de Verenigde Staten exporteren. Trump kondigt vanaf volgende week al een algemene invoerheffing aan van 20 procent op Europese producten. Maar er zijn nog heel veel vragen. Ook bij het bedrijf BMT Aerospace in Oostkamp, zij maken onderdelen voor vliegtuigen.
"De tarieven gaan in op 9 april," zegt Benoit Reynders van BMT Aerospace in Oostkamp. "Het moet duidelijk worden welke onderdelen daaronder vallen, en welke daar niet onder vallen. Onduidelijkheid troef dus."
Als de 20 procent invoerheffingen er zouden komen op luchtvaartonderdelen, is het ook nog lang niet duidelijk wie wat zal betalen: "De meeste van onze contracten specifiëren heel duidelijk wie importheffingen moet betalen," zegt Reynders. "Maar daar zal sowieso wat discussie rond zijn, hoe deze afspraken moeten geïnterpreteerd worden."

BMT produceert voor de VS trouwens niet in Oostkamp, maar in Roemenië, goed voor tien procent van de omzet. Eén groot voordeel voor BMT: ze maken een hoogtechnologisch nicheproduct dat Amerikanen niet van vandaag op morgen zelf kunnen produceren.
Zelf produceren?
"Ze kunnen natuurlijk zelf beginnen produceren, maar dat gaat dan over een langere termijn," weet Benoit Reynders. "Dan spreken we snel over een jaar, twee jaar, misschien zelfs drie jaar om die stukken te ‘insourcen’ in de Verenigde Staten."
"Ze kunnen dat doen met bestaande Amerikaanse leveranciers- daar zijn wij er ook één van. Maar dat zal dan aan een grotere kost komen. Vliegtuigmotoren worden duurder, vliegtuigen worden duurder en uiteindelijk worden de vliegtuigtickets duurder."