Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
Er was vandaag een bijzonder transport in Stasegem. Tien oude locomotieven zijn er via het kanaal Bossuit-Kortrijk per schip aangekomen. Vymetal Recycling uit Vichte kocht ze van Infrabel en recycleert ze straks tot zo'n 1.000 ton ijzer en andere materialen. En zo is niet alleen de activiteit van het bedrijf duurzaam, maar dus ook het transport.
Sinds acht uur vanochtend zweven oude locomotieven van Infrabel boven de loskade in Stasegem. Twee schepen brachten de 10 stuks tot hier. De wielen en tractiemotoren zijn verwijderd waardoor één exemplaar nu zo'n 60 ton weegt. Zo'n vijftien jaar geleden kocht Pieter Vyncke ook al es locomotieven op, maar nu is het anders. “Toen zijn ze gekomen via het spoor. De werf van Casier Recycling in Deerlijk was toen nog aangesloten op het net en ze hebben ze toen getrokken naar daar. Nu moesten we ze afhalen in Brussel en ben ik op de goedkoopste manier aan het werk gegaan.”
Grotere uitdaging
En dat is dus via het water wat ook een grotere uitdaging is. Pieter werkt voor de recyclage dus samen met een bedrijf waar dus wel nog een spoor op de site ligt en dat maakt de klus straks makkelijker. Pieter Vyncke, Vymetal Recycling: “Binnen Casier staan ze op het spoor en kunnen we ze dichter brengen op het terrein waar we te werk gaan. Eerst gaan we de asbest verwijderen, daarna kunnen we beginnen met een kraan met een schaar erop en gaan we ze slopen. Met een snijbrander verkleinen we zware, dikke stukken ook allemaal in het klein.”
Het gesmolten ijzer gebruiken ze dan voor nieuwe treinen of auto's, maar ook voor bijvoorbeeld steunbalken in woningen.