Eigenaars assistentiewoningen Koksijde zetten uitbater Vulpia aan de deur: “Steeds meer betalen voor minder”
Enkele eigenaars van assistentiewoningen in Koksijde hebben Vulpia, de uitbater van het domein aan de deur gezet. Ze nemen het niet langer dat ze meer betalen voor minder dienstverlening. Op een algemene vergadering heeft een overgrote meerderheid beslist om de beheersovereenkomst met de uitbater te beëindigen. Ze gaan nu zelf op zoek naar een nieuwe uitbater.
De eigenaars bewoners van La Vigie betalen € 15 per dag voor de dienstverlening, dat is meer dan de gevraagde prijs en daarvoor zouden ze dan extra diensten krijgen. Hugo Tierens, eigenaar en bewoner: "Opeens wordt een reorganisatie aangekondigd. Alle personeel wordt ontslagen. Er komt nieuw personeel. En ineens verandert de dienst totaal naar minimale dienst."
De eigenaars riepen een buitengewone algemene vergadering samen en beslisten met 89% dat de uitbater weg moet. Volgens de beheersovereenkomst moet de uitbater 75% bezetting van de assistentiewoning halen. Als dat niet gebeurt, kunnen de eigenaars na 8 jaar het contract met de uitbater opzeggen. En dat is nu gebeurd.
Voorlopig blijft Vulpia op post, want er loopt een opzegtermijn. Maar voor de eigenaars en bewoners is alles correct en wettelijk verlopen en moet er nieuwe uitbater komen. "Er hebben zich al drie nieuwe kandidaat uitbaters gemeld om hier de zaak over te nemen."

Reactie Vulpia
Woonzorgnetwerk Vulpia heeft intussen nog altijd geen officiële opzegging ontvangen. Maar als het zover is, zullen ze hun service in La Vigie wel gewoon blijven aanbieden tot het einde, klinkt het. De CEO van Vulpia wil vooral duidelijk maken dat eigenaars bij de aankoop andere beloftes kregen dan de service die zij aanbieden. Luc Van Moerzeke, CEO Vulpia: “Ik begrijp de eigenaars zeer goed, zij hebben een flat gekocht op basis van een pakket beloftes die zij vandaag onvoldoende ingevuld zien. De ontwikkelaar heeft beloftes gedaan op het moment van de verkoop. Daarna kom je daar als operator die beloftes maakt op basis van een dienstenovereenkomst. Daar is, heel dikwijls, in de praktijk een discrepantie. En dan begrijp ik dat je als eigenaar gefrustreerd kan zijn.”
Taalfout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?