Nieuws

Aan­dacht van ouders neemt af”: 1550 kin­de­ren ver­lo­ren gelo­pen aan de kust

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

In juli en augustus liepen opvallend meer kinderen verloren aan de Belgische kust dan vorig jaar. 1550, dat zijn er precies 529 meer dan vorig jaar.

De intercommunale voor kustreddingsdiensten verklaart de slechte cijfers door het mooie zomerweer. Op bomvolle stranden is het makkelijk om elkaar uit het oog te verliezen. Volgend jaar willen ze meer inzetten op de gratis verdwaalarmbandjes.  Elk verdwaald kind zorgt voor extra belasting bij de reddingsdiensten.

"Verantwoordelijkheid bij ouders"

“Het blijft de verantwoordelijkheid van de ouders om hun kinderen goed in de gaten te houden. We merken de laatste jaren dat veel ouders die verantwoordelijkheid niet altijd even nauw nemen en voorrang geven aan hun gsm of een boek, en de kinderen vrij loslaten op het strand met alle gevolgen vandien,” zegt An Beun van kustreddingsdienst IKWV.

“We blijven inzetten op sensibiliseren, met onder andere de gratis polsbandjes die op veel plaatsen af te halen zijn. Maar we werken ook samen met onder andere de NMBS om de dagjestoeristen aan te sporen om hun kinderen goed in de gaten te houden. En we zullen ook in het najaar nog overleggen met verschillende instanties en partners, om te kijken hoe we dat probleem nog beter kunnen aanpakken.”

Communicatie verloopt moeizaam

De helft van de verloren gelopen kinderen liep verloren in Oostende. Volgens burgemeester Bart Tommelein komt dat vooral door een communicatieprobleem met de verschillende bevolkingsgroepen. "Heel veel mensen uit Brussel, Charleroi of Luik komen hier toe met de trein. Er zijn bepaalde bevolkingsgroepen waar de communicatie veel moeilijker mee verloopt."

Tommelein geeft het voorbeeld van een kindje dat deze zomer bijna tien kilometer alleen op pad was. Zulke dingen kunnen niet meer, volgens de stad. "Daarom gaan we met de minister-president, met de regeringen van Brussel en Wallonië, met de Franse gemeenschap praten om te kijken of we de communicatie met die bepaalde doelgroepen toch makkelijker kunnen maken."

Redactie