9 op 10 afvalophalers ervaart onveilig gedrag of agressie
Negen op de tien afvalophalers en recyclageparkwachters krijgen te maken met gevaarlijke situaties door onveilig gedrag of agressie. Dat zegt de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten VVSG aan het begin van deze Week van het Afvalteam.
Nieuw onderzoek bij 294 medewerkers uit de afvalsector toont aan dat onveilig gedrag en agressie nog altijd te vaak voorkomen, klinkt het.
Maar liefst 87 procent van de afvalophalers krijgt minstens één keer per week te maken met gevaarlijke verkeersmanoeuvres zoals inhaalbewegingen op smalle of drukke wegen.
Ook in de regio Brugge ondervinden ze dat. Afvalophaler Kristof Vanerbruggen maakt het dagelijks mee. "Roekeloze rijders op de baan die geen respect hebben soms voor de mensen die hun werk doen. Dus continu voorbijsteken, agressiviteit soms. Zodat wij moeten zeggen: ‘Rustig’. Of wij worden op het matje geroepen. Heb wat respect voor de mensen die hun werk uitoefenen."
Vier op de tien parkwachters melden wekelijks gevaarlijke situaties op het recyclagepark, vaak door onvoorzichtig rijgedrag of ongeduldige bezoekers. Ook de medewerkers van de infolijn blijven niet gespaard: ruim de helft (52 procent) werd minstens één keer per week verbaal agressief bejegend.
"Meer respect"
Tijdens deze Week van het Afvalteam roepen de VVSG en Interafval, met de steun van OVAM en Fost Plus, daarom op tot meer aandacht, respect en voorzichtigheid. "Een beetje trager rijden wanneer je een ophaalwagen ziet, geduldig wachten op het recyclagepark, oogcontact maken met de ophaler of parkwachter: het zijn kleine handelingen die een groot verschil maken", luidt het.
"Als we bezig zijn in een straat dan is dat ook geen hele dag. Heb wat geduld en ga niet links of rechts oversteken want er zijn ook tegen liggers van fietsers," zegt Kristof.
Taalfout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?