Nieuws

70 van de 82 geplan­de tra­ject­con­tro­les langs gewest­we­gen in Vlaan­de­ren komen er niet

Trajectcontroles

Van de oorspronkelijk 82 geplande trajectcontroles langs gewestwegen worden er 70 geschrapt, waardoor er nog een tiental trajecten overblijft waar nieuwe trajectcontroles worden ingepland. Dat heeft Vlaams Minister voor Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) in het Vlaams Parlement gezegd. Trajectcontroles kunnen enkel nog waar er al veel ongevallen waren én er vaak te snel gereden wordt.

"De screening reduceert de lijst tot een tiental trajectcontroles. Dat zijn voor mij de plekken waar we nog met zulke trajectcontroles gaan werken"

Annick De Ridder - Vlaams minister van Mobiliteit

Minister De Ridder toonde zich eerder al een erg koele minnaar van trajectcontroles. Omdat ze vindt dat die al te vaak vooral een verdienmodel vormen, niet zozeer een middel voor meer verkeersveiligheid.

Nu gaf ze haar administratie de opdracht om de lijst van 82 geplande trajectcontroles langs gewestwegen grondig te herbekijken op basis van twee heldere criteria: enkel locaties met een hoog aantal letselongevallen én waar een probleem van overdreven snelheid bestaat (de zogenaamde V85-norm). Resultaat van die oefening: slechts 10 geplande trajectcontroles zouden op de planning blijven staan.

Daarnaast maakte de minister eerder al bekend dat ook de aankondigingsbordjes van trajectcontroles opnieuw geplaatst worden langs gewestwegen. Die bordjes waren door de vorige bevoegde minister Lydia Peeters (Open VLD) verwijderd. "Duidelijke communicatie over handhaving is essentieel voor het vertrouwen in het beleid. Burgers moeten ervaren dat handhaving eerlijk, transparant en doelgericht gebeurt", klinkt het.

Bart Coopman
Belga

Taalfout opgemerkt?

Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?