
368 leerlingen uit de derde graad secundair hebben deelgenomen aan een studiedag rond koloniale sporen in Oostende. Er waren lezingen en gegidste wandelingen.
De studiedag was onderdeel van het traject waarbij Oostende meer verwijzingen wil naar het koloniaal verleden in de publieke ruimte.
De stad krijgt al jaren kritiek op het koloniale verleden en de erfenis van de voormalige koning, die er nog altijd zo zichtbaar is. Er is nu een koloniale inventaris samengesteld. Er komen in Oostende ook kritischer wandelingen over de omstreden vorst. Het standbeeld van Leopold is al vaker overgoten met rode verf, of beschadigd.
"Honderden scholieren maakten kennis met een stuk geschiedenis dat nu nog steeds zijn sporen nalaat en ver voorbij de stadsgrenzen van belang is."
In Oostende verwijzen bouwwerken, beelden en andere elementen naar de koloniale periode. Op vraag van de scholen is er meer ingezet op sensibiliseren en het informeren van leerlingen. Vandaar een studiedag.
De leerlingen konden op wandel met een gids, en er waren ook lezingen. Ze gingen ook met de gidsen in dialoog over de koloniale verwijzingen, en hoe die hun plaats kregen in het straatbeeld.