180 hotelgasten opgelicht via Booking.com-fraude: “klanten zijn meer dan 1.000 euro kwijt”
Een hotelier uit Knokke-Heist waarschuwt voor online fraude via Booking.com. 180 hotelgasten die via dat platform een reservatie maakten, kregen een e-mail met de vraag om hun creditkaartgegevens door te spelen. Sommige klanten verloren meer dan 1.000 euro.
180 hotelgasten kregen vorige week dinsdag een frauduleuze spoofing-mail. Het lijkt op het eerste zicht alsof de mail van het hotel en booking.com komt, maar dat is niet zo.
“Op 2 april om 16.30 uur kregen we telefoon van twee ongeruste klanten die een mail hadden gekregen van Booking.com. Daarna kregen ze ook nog eentje in naam van het hotel, met de vraag om nieuwe creditkaartgegevens via een digitale link in te geven”, verduidelijkt hoteluitbater Robin Schutler.
"Sommige klanten zijn meer dan 1.000 euro kwijt."
Hackers slaagden er dus in om via het Booking.com-platform de gegevens van de hotelgasten van Robin te bemachtigen. Hun enige doel: geld aftroggelen.
Betere beveiliging
De hotelier hoopt dat de Nederlandse boekingsgigant hier lessen uit trekt en zijn softwareplatform beter beveiligt tegen online fraude.
“Dat moest eerst door het fraudeteam onderzocht worden. Dan zou een actieplan opgemaakt worden. Maar tot op de dag van vandaag hebben we nog steeds geen contact daarover of resultaat wat ze gedaan hebben”, zegt Schutler.
Wat doen bij online fraude?
Wie zelf een verdachte e-mail krijgt, stuurt best een mail naar dit adres: verdacht@safeonweb.be
Als je je geld kwijt bent, dan dien je best een klacht in bij de politie en blokkeer je meteen je bankkaart.