Nieuws

Bloe­men voor teloor­ge­ga­ne rede­rij RMT

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

Dag op dag twintig jaar geleden kondigde de federale regering in Brussel aan dat de dagen van de staatsrederij in Oostende waren geteld.

Het doek viel over 150 jaar ferryverbinding met de zogenaamde maalboot van Oostende. Meer dan 1.700 jobs gingen verloren. Sympathisanten van de vzw Restart hebben op het staketsel in Oostende een bloemenkrans neergelegd. Zo staan ze stil bij wat ze noemen "een zwarte dag in de geschiedenis van de stad". "Wij zijn ervan overtuigd dat dat niet had moeten gebeuren. Op het moment van de sluiting waren er nog 1.6 miljoen passagiers per jaar", zegt Danny Drooghenbroodt van de vzw Restart. "Het is een economische noodzakelijkheid voor de stad. Toeristen zijn er nog en ook de transportsector vraagt een bijkomende trafiek".

N-VA

Politiek blijft het een heet hangijzer. Vlaams volksvertegenwoordiger van de N-VA-oppositie in Oostende Bjorn Anseeuw sluit zich aan bij de actie en de kritiek. "Eén van de redenen die men altijd aanhaalt is de vrees voor transmigranten. Terwijl de haven van Oostende zeker te beveiligen is. Ook de federale overheid heeft al gezegd dat ze veiligheidspersoneel wil leveren. Dus eigenlijk is er geen goede reden om een nieuwe ferryverbinding niet alle kansen te geven".

Stefaan Kerger