Nieuws

Del­voye maakt kunst­werk in Parijs

Kunstenaar Wim Delvoye uit Wervik mag het nieuw standbeeld realiseren ter ere van de Franse astronoom, fysicus en politicus François Arago (1786-1853).

Een eerste standbeeld, ontworpen door Alexandre Oliva, werd in 1894 opgetrokken aan de boulevard Arago, in het veertiende arrondissement van Parijs, maar werd in 1942 gesmolten door het naziregime. De inhuldiging van het nieuwe standbeeld vindt plaats op 2 oktober, de overlijdensdatum van Arago, in de tuinen van het Observatorium van Parijs dat zijn 350ste verjaardag viert. Het beeld van 2,5 meter hoogte zal geplaatst worden rechtover de eerste sokkel die eeuwig vrij zal blijven. De projectoproep van de vereniging vond gehoor bij tal van Franse en buitenlandse kunstenaars die een maquette presenteerden. Een onafhankelijke jury uit de kunst- en wetenschapswereld koos het voorstel van Wim Delvoye.

Belga

Taalfout opgemerkt?

Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?