Slogans Vlaamse steden niet bekend bij groot publiek
De slogans van de Vlaamse centrumsteden zijn niet bij iedereen even bekend.
Dat blijkt uit een onderzoek van het studiebureaus WES in Brugge. De slagzin van Oostende, ‘stad aan zee’, is het best bekend bij het grote publiek. De slogan van Roeselare doet dan weer bij erg weinig mensen een belletje rinkelen.
Ongeveer de helft van de Vlaamse gemeenten heeft een slogan, maar de bekendheid varieert nogal. Voor een boek over City Marketing heeft het Brugse studiebureau WES bij 1100 Vlamingen gepeild naar de bekendheid van de slagzinnen van 13 Vlaamse centrumsteden.
De slogan ‘Stad aan zee’ van Oostende is het best bekend, maar liefst 92 procent van de ondervraagden maakt meteen de juiste link. Meer dan de helft van de ondervraagden linkt de term ‘werelderfgoedstad’ ook correct aan Brugge. Een groter identiteitsprobleem heeft de stad Roeselare. Amper 6 procent van de ondervraagden kan de slogan ‘Is ‘r voor jou’ thuiswijzen. Zelfs in Roeselare zelf blijft het moeilijk.
Van de vier West-Vlaamse centrumsteden is Kortrijk de enige zonder slogan. De oude slogan ‘stad van creatie, innovatie en design’ is twee jaar geleden door de nieuwe burgemeester Vincent Van Quickenborne van tafel geveegd.
City Marketing, een praktische gids voor steden en gemeenten, is uitgegeven bij Die Keure in Brugge.