
Het Agentschap van de Eurometropool, dat is een partnerschap tussen Kortrijk, Doornik en Rijsel, heeft een pocketgids klaar met 150 toeristische attracties.
Daarmee willen ze visibiliteit van de regio verhogen en meer toeristen aantrekken. De gids werd voorgesteld in Doornik. In 2010 bracht de Eurometropool al eens een gids uit. De 100.000 exemplaren vlogen de deur uit, waardoor het jaar erop nog 70.000 gidsen werden bijgedrukt. Nu komt de Eurometropool met een vernieuwde gids met een oplage van 213.000 exemplaren. Daarnaast wordt ook een kortingsboekje uitgebracht met een oplage van 50.000 stuks.
Promotie
Aan de nieuwe gids hangt ook een nieuwe promotiecampagne die meer toeristen moet lukken naar de nog jonge grensoverschrijdende entiteit. Zo komen er op de regionale zenders tv-spotjes, zijn er drie audiowandelingen uitgewerkt die te vinden zijn op hun website en zullen 31.600 exemplaren verdeeld worden door stewards op de hogesnelheidstreinen tussen Rijsel, Parijs, Londen en Brussel. De regio lijkt alvast aan populariteit te winnen, want ook de reisgids van de Eurometropool, uitgegeven door Lonely Planet, ging al 8.000 keer over de toonbank. De reisgidsspecialist overweegt zelfs een tweede druk. De pocketgids kadert in het Europese subsidieprogramma Interreg IV. In dit initiatief werken onder meer het Vlaamse provinciebedrijf Westtoer en de Waalse intercommunale IDETA samen.