Cij­fers bewij­zen: kust moet je pro­mo­ten in bui­ten­land” (Uni­zo)

Onze kust promoten in het buitenland heeft wel degelijk zin. Dat zegt Unizo, dat zich baseert op cijfers van Toerisme Vlaanderen.

In dit verlengde Hemelvaartweekend verwachtte de kust 400.000 toeristen. Onder hen veel buitenlanders, in heel vorig jaar goed voor een kwart van de aankomsten, en zelfs 41% van de overnachtingen.

Toerismeminister Ben Weyts kondigde vorig jaar aan dat hij het budget om de kust te promoten zou terugschroeven, maar dat is dus een slecht idee, zegt Frederik Serruys van Unizo:  “De cijfers bewijzen dat een belangrijk deel van de toeristen aan de kust afkomstig zijn uit onze buurlanden. De doorgedreven promotiecampagnes uit het verleden liggen hier ongetwijfeld aan de basis. Het is daarom uiterst onverstandig om hier zware besparingen te realiseren.”

Ook als Vlaanderen dit via omwegen tracht te compenseren. Daarnaast vinden ook toeristen uit andere landen, mede dankzij de luchthaven van Oostende, de weg naar onze kust. Ook hier moeten we verder op inzetten.”

 

Jeroen Vercruysse

jeroen.vercruysse@focus-wtv.be

Jeroen Vercruysse