
Eén maand na de terreuraanslagen in Brussel, lanceert Brugge een herstelplan voor het toerisme in de stad.
Want de gevolgen zijn niet min. De eerste drie maanden van dit jaar daalde het verblijfstoerisme met één vijfde, en kwamen er 10% minder dagtoeristen. In centen uitgedrukt gaat het om een mindere omzet van zo’n 14 miljoen euro, vergeleken met de eerste drie maanden van vorig jaar. Vooral Britten en Fransen haken af. En dat terwijl toeristen uit die buurlanden de grootste groep zijn die Brugge bezoeken.
Positief verhaal
Toerisme Brugge stelt nu versneld een actieplan voor, dat al is opgestart na de aanslagen in Parijs, in november vorig jaar. Goed voor een investering van 620.000 euro. Op advies van experten komt er zeker geen algemene campagne waarin het aspect 'veiligheid' centraal staat. Daarom zullen de stad en de sector vooral inzetten op positieve boodschappen, via sociale media, internationale pers en affichage. In eerste instantie is die gericht op de dichtbijgelegen markten. Daarbij wordt onder meer gedacht aan een verbinding vanuit Rijsel.
Er loopt sinds 1 april ook een publiciteitscampagne in Brussels Airport onder de noemer "Bruges sounds great!". Brugge roept ook iedereen op om onder #VisitBruges beelden te delen via de sociale media. Er zal onder die noemer ook gewerkt worden naar een themacampagne.