Modesector kijkt gematigd positief terug op wintersolden

Morgen lopen de wintersolden ten einde. Mode Unie en UNIZO kijken gematigd positief terug op deze verkoopperiode. Ondanks de geldende coronamaatregelen zijn zelfstandige modehandelaars op hetzelfde resultaat geland zoals bij de wintersolden vorig jaar.
"Voorafgaand aan de soldenperiode gaf meer dan de helft van de zelfstandige modehandelaars aan hetzelfde resultaat te verwachten als bij de solden vorig jaar. Met heel wat consumenten die thuiswerken, een beperkt geopende horeca, geen evenementen en heel wat klanten in quarantaine is een status quo ten opzicht van vorig jaar een gematigd positief resultaat te noemen", aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel.
Een beter verkoop?
Uit de enquête blijkt dat een vierde van de handelaars beter verkocht dan vorig jaar, een vierde evenveel verkocht en de helft geeft aan minder verkocht te hebben. Tegenover het gematigde resultaat staat een positieve verwachting voor de lente- en zomerverkoop. Uit de enquête van Mode Unie en UNIZO blijkt dat moderetailers het komende seizoen hoopvol tegemoet kijken.
Daarnaast verwacht 53,3% van de handelaars een betere verkoop dan tijdens het zomerseizoen vorig jaar, 32.4% verwacht dezelfde verkoop. Slechts 14,3% van de handelaars schat de verkoop lager in. Gemiddeld verwachten zelfstandige handelaars dat ze 5,4% beter zullen verkopen dan in 2021.
Sterk relanceplan
Hoewel de soldenverkoop op hetzelfde peil zat als vorig jaar en de verwachtingen voor het nieuwe seizoen hoopvol zijn, is de sector zeker en vast nog niet uit het corona dal geklommen. Isolde Delanghe verduidelijkt: "Vier slechte seizoenen op rij waarbij mode ondernemers niet alleen minder verkochten, maar ook met een gigantische stock met houdbaarheidsdatum bleven zitten, laten zware sporen na. De onverkochte stock zorgt er immers voor dat heel wat ondernemers blijvende liquiditeitsproblemen hebben omdat hun geld vast zit in de overgebleven stock."
"Mode Unie vraagt dan ook aan de overheid om actief mee te denken over een afdoend relanceplan voor de sector. Zonder sterk relanceplan zullen modezaken die voor corona perfect gezond waren, maar omwille van de crisis met liquiditeitsproblemen kampen, het immers bijzonder moeilijk krijgen om te blijven investeren in de toekomst en hun zaak te doen overleven", zegt Delanghe.