Nieuws

Wel­ke cam­pag­ne­mid­de­len zet­ten par­tij­en in?

2014-05-20 00:00:00 - Welke campagnemiddelen zetten partijen in?

In de aanloop naar de verkiezingen van zondag zoeken we uit hoe kandidaten en politieke partijen in West-Vlaanderen campagne voeren.

Twee laatstejaarsstudenten communicatiemanagement aan de HOWEST in Kortrijk analyseren voor ons welke campagnemiddelen anno 2014 worden ingezet. We starten vandaag met de klassieke gedrukte media: affiches, folders en krantenadvertenties.

En wat blijkt? "Er wordt minder geplakt. Er is een trend naar de sociale media. Er worden weinig slogans gebruikt, enkel de koppen tellen", zegt student communicatiemanagement Maxime Lambert.

Symbolen

Wie geen grote koppen heeft gebruikt een herkenbaar symbool om kiezers te overtuigen.  Een groot potlood bij Vlaams Belang, LDD kiest een waakhond als mascotte.  Wat de individuele verkiezingsborden betreft blijft CD&V in West-Vlaanderen de dominante partij in het straatbeeld.

"Het is moeilijk inschatten wat de impact is van een affiche. Men probeert aandacht te krijgen via allerlei technieken: lachen, in de nek van een andere kandidaat kruipen. Je moet opvallen tussen de veelheid", zegt docent politieke marketing Jan Dauwe.

Lorenzo Dejonghe