In Tweekamp plaatsten we vandaag de Kortrijkse lijsttrekkers Vincent Van Quickenborne (Team Burgemeester) en Hannelore Vanhoenacker (CD&V 4.0) tegenover elkaar. Herbeleef het debat hier.
“CD&V praat interessante taal”
In Kortrijk is een voortzetting van de stadscoalitie met Open Vld, sp.a en N-VA zeker niet vanzelfsprekend. Team Burgemeester en CD&V 4.0 vinden elkaar op heel wat vlakken. Vanhoenacker geeft de stadscoalitie zelfs een pluim voor het nieuwe gelaat van de stad met bijvoorbeeld de bouw van het zwembad op Weide.
“Ik zal daar heel duidelijk in zijn. We praten met iedereen en CD&V spreekt interessante taal en heeft ook goeie ideeën”, vertelt Vincent Van Quickenborne.
Hannelore Vanhoenacker reageert ook positief op een mogelijk samenwerking. “Wij willen opnieuw in het beleid komen. Wij zijn een bestuurspartij. We hebben heel veel interessante mensen op onze lijst, nieuwe mensen en geen oude wijn in nieuwe zakken. Wat er zes jaar geleden is gebeurd, is vergeten.”
Wel maakt CD&V 4.0 zich zorgen over de financiën, terwijl Van Quickenborne geruststelt.
.
Vastlopend verkeer
De coup van Van Quickenborne die in 2012 CD&V totaal onverwachts naar de oppositiebanken stuurde, is dus vergeven. Zowel Team Burgemeester van Vincent Van Quickenborne als CD&V 4.0 van Hannelore Vanhoenacker hebben bovendien voor een aantal problemen in Kortrijk dezelfde oplossingen, het vastlopend verkeer bijvoorbeeld.
“Voor de toekomst moeten we ervoor zorgen dat het doorgaand verkeer uit de stad wordt gehaald. Daarom zetten wij in op een fietszone. De auto is nog welkom, maar de fiets heeft voorrang voor betere lucht en meer veiligheid”, aldus Van Quickenborne.
Vanhoenacker stuurt eerder aan op een betere coördinatie van werken aan de invalswegen. “We moeten zorgen dat de auto’s nog aan de parkings geraken. Het is een bewuste beleidskeuze om die parkings in de stad te doen, dus moeten we een vlotte toeleiding doen.”
Maar ook bij CD&V4.0 krijgt de fiets een prominente plaats en daarom zijn afgescheiden fietspaden, ook in de deelgemeentes, prioriteit. Beide partijen zijn het ook eens dat nu echt druk moet gezet worden op de Vlaamse regering voor een trambus die al getest werd tussen Hoog Kortrijk en het centrum. Vlot verkeer moet ook de handel doen heropleven. Van Quickenborne erkent wel dat de leegstand groot is.
.
Wie wordt de grootste?
Voor de verkiezingen is Van Quickenborne alvast ambitieus. In 2012 haalde zijn partij 21% van de stemmen. “Ik denk dat 25% een heel mooi streefcijfer is. Eén op vier Kortrijkzanen, dat is nog nooit gebeurd in de geschiedenis van de stad.” CD&V haalde in 2012 33% van de stemmen en wil ook na 2018 de grootste blijven.