Nieuws

Pro­vin­cie pro­moot vakan­tie in eigen land

2016-04-28 00:00:00 - Provincie promoot vakantie in eigen land

In de provincieraad heeft gedeputeerde voor toerisme Franky De Block aangekondigd dat er op 2 mei wellicht door alle provincies samen 200.000 euro wordt vrijgemaakt voor een promotiecampagne naar de binnenlandse toerismemarkt.

Op die manier willen ze de klappen die de toerismesector ondervindt sinds de aanslagen van 22 maart wat te verzachten. De impact van de aanslagen en de terreurdreiging is ook voelbaar in de kustprovincie, vooral in de Westhoek en in Brugge. "In de Westhoek waren er vooral annuleringen vanuit het buitenland. In de eerste twee weken zagen we bijvoorbeeld een daling op de militaire begraafplaats Tyne Cot van dertig procent. Die trend zet zich ook door op andere oorlogssites", aldus De Block. "We hebben met Westtoer en met samenwerking van de gouverneur meteen een "Letter of Support" uitgestuurd om aan te geven dat het leven in de Westhoek zijn gewone gang gaat.

In Brugge waren er 21 procent minder verblijfs- en 9 procent minder dagtoeristen, ook hier vooral door een terugloop van buitenlandse toeristen. Aan de kust zijn er 18 procent minder vakantiewoningen geboekt, en ook in de Leiestreek en het Brugse Ommeland waren er minder buitenlanders. "Maar alles is relatief. Bijvoorbeeld in de Westhoek", zegt De Block. "2016 is qua herdenkingstoerisme een tussenjaar. Ook de paasvakantie viel vroeg dit jaar, en bovendien speelde het weer parten."

Dichtbijmarkt

Ondertussen wordt de laatste hand gelegd aan een extra promotiecampagne, gedragen vanuit de vijf Vlaamse provincies. Die mikt vooral op toeristen in eigen land. "We kunnen daar het snelste winst boeken. De dichtbijmarkt wordt vaak vergeten. Nochtans kennen we in dit segment sinds 2009 een gemiddelde stijging 2,9 procent per jaar." De Block doet ook een oproep naar Toerisme Vlaanderen. "Er zijn nog weinig reële en concrete initiatieven vanuit Toerisme Vlaanderen gekomen." Vanuit economische hoek zullen de huidige projecten die in de pijplijn zitten, versneld worden en er zal ingezet worden op communicatie. "We willen vooral een positieve boodschap uitdragen", vulde gedeputeerde voor Economie Jean de Bethune (CD&V) aan.

Belga