Nieuws

Stu­den­ten bezorgd over mili­eu-impact van onli­ne kopen

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

Met de feestdagen in zicht zijn het drukke tijden voor de pakjesdiensten. Studenten communicatiemanagement van Howest maken zich zorgen over de milieu-impact van het online kopen.

Ze deden onderzoek bij meer dan 1.200 jongeren tussen 16 en 25 jaar. De meeste jongeren zijn zich bewust van de impact en maken zich vooral zorgen over het retourbeleid en de vele verpakkingen.

Volgens hen heeft het terugsturen van aankopen de grootste milieu-impact. Ruim 8 op 10 vindt dat het meest belastende (86%). Ook het heen- en weerrijden van de bestelwagens weegt door(85%), net als de vele plastic verpakkingen (76%). Veel jongeren zijn bereid om alternatieven te overwegen en minder online te shoppen als dat een goeie impact heeft op het milieu.

Ook het betalen van statiegeld vinden ze geen slecht idee. Iedereen zou dan bijvoorbeeld bij zijn aankoop een soort statiegeld betalen, en wie het juiste milieuvriendelijke gedrag stelt, krijgt dat geld achteraf terug.

Karl Vandenberghe

karl.vandenberghe@focus-wtv.be

Karl Vandenberghe