
Vanaf komend academiejaar biedt de bacheloropleiding Netwerkeconomie aan Howest een gloednieuw en innovatief keuzetraject aan: ‘Business Innovation in Esports’.
Howest pakt zo als eerste in Vlaanderen uit met een volwaardige bacheloropleiding die studenten voorbereidt op een carrière in de booming business van esports.
In 2020 was de Belgische gamingindustrie goed voor een omzet van bijna 700 miljoen euro, zo blijkt uit een rapport van Deloitte. De Belgische esportsmarkt haalt weliswaar nog niet dezelfde (vaak internationale) exposure, maar hetzelfde rapport ziet wel een groeiende interesse in esports en een snel toenemend marketingpotentieel. “Esports zit volop in de lift en de verwachting is dat deze sector gaat boomen”, aldus Jan Dauwe, opleidingsmanager Cluster Business & Media van Howest. “Tel daarbij onze expertise als dé gameschool van Vlaanderen en de vraag van het werkveld en we zijn ervan overtuigd dat we bij Howest met dit unieke keuzetraject een sterke troef in handen hebben voor studenten die enerzijds interesse hebben in business en ondernemerschap en anderzijds geloven in het enorme potentieel en de ongekende mogelijkheden van esports voor onder meer grote bedrijven, evenementen of professionele sportclubs.”
Keuzetraject binnen Netwerkeconomie
‘Business Innovation in Esports’ wordt vanaf september 2022 aangeboden als nieuw keuzetraject binnen de bacheloropleiding Netwerkeconomie. Net als bij de drie bestaande keuzetrajecten – Digital Entrepreneur, Social Entrepreneur, Organizational Designer – ligt de focus op alle aspecten van ondernemen, maar dan toegepast op esports. “De opleiding mikt niet zozeer op de fervente gamer of esporter zelf, maar wel op studenten die een gezonde interesse hebben in games én in de economische kant van esports en het hele ecosysteem errond. Experten uit de sector zullen studenten de ins en outs leren. Daarbij leren ze niet gamen op zich, maar wel hoe ze als ondernemer waarde kunnen creëren in de sector van het competitieve gamen.”