Haven Zeebrugge wil gigantische zandberg wegwerken
Een zandberg van maar liefst 32 hectare hindert bedrijven hun operaties in de haven rond Zeebrugge. Het zou gaan om een aanslepende kwestie, al wil de haven de zandberg graag wegwerken.
De zandberg van 32 hectare zou een groot potentieel hebben voor zogenaamde "roroschepen". Om de oppervlakte te benutten voor die roll-on-roll-offschepen, zegt de Port of Antwerp-Bruges aan een oplossing te werken.
Bodemonderzoek nodig
De zandberg ligt binnen de concessie Bastenaken-West van ICO Terminals (International Car Operators), en laat "roro" nu net uitermate geschikt zijn voor het aan- en afvoeren van wagens. Volgens havenwoordvoerder Lennart Verstappen wil de haven het terrein van de terminal in de toekomst deels kunnen gebruiken als terminaloppervlakte. "Het gaat om grondwerken op het terrein, baggerwerken in het dok, de interne verwerking van grond en externe afvoer naar nader te bepalen afzetlocaties", aldus Verstappen.
Er zijn zowel grondwerken aan landzijde nodig als baggerwerken aan de waterzijde. "Er zal een bodemonderzoek nodig zijn en de nodige vergunningen en toelatingen worden aangevraagd", zegt Verstappen nog.
Weinig kandidaten
Het is niet evident om voor de afgegraven gronden een bestemming te vinden. "Het gaat om een grote massa waar in Vlaanderen nauwelijks kandidaten voor zijn", weet burgemeester Dirk De fauw.
Samenwerking Duitsland
De haven van Antwerpen-Zeebrugge en de haven van Duisburg in Duitsland gaan trouwens ook samenwerken. Focus ligt daarbij op de aanvoer van groene waterstof. Daarover is woensdag een memorandum van overeenstemming ondertekend.
De fusiehaven van Antwerpen en Zeebrugge - officieel Port of Antwerp-Bruges - en de haven van Duisburg zijn vandaag al strategische partners. De haven van Duisburg, in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, is de grootste binnenhaven ter wereld.
Er is vanuit Antwerpen en Zeebrugge heel wat trafiek richting Duisburg in het Ruhrgebied, dat onder meer via spoorverbindingen met China is verbonden. De haven van Antwerpen-Zeebrugge profileert zich als de energiehub van Europa, terwijl er in het Ruhrgebied heel wat vraag is naar groene waterstof, zo vertelt Antwerps havenschepen Annick De Ridder. Het is ook de bedoeling nog extra in te zetten op de spoorverbindingen tussen Vlaanderen en het Ruhrgebied.