Nieuws

Wijk­co­mi­té trekt aan alarm­bel in open brief aan stads­be­stuur Roeselare

In een open brief trekt het wijkcomité van de Kaasterwijk in Roeselare aan de alarmbel. Ze vinden dat de Rumbeekse wijken als toegangswegen worden gebruikt en dat hierdoor de veiligheid van de bewoners en hun kinderen in gevaar komt. 

De integrale brief: 

"Open brief aan het Roeselaarse stadsbestuur"

De Kaasterstraat, Graaf de Limburg Stirumlaan, Grenadiersstraat en Maria’s Lindestraat kreunen sinds 2008 onder het verkeer. Doorgaand verkeer ziet de wijken als de snelste weg om de verkeerslichten van de Rijksweg te vermijden. En het wordt enkel erger: met de goedkeuring van het Roeselaarse stadsbestuur komt er binnenkort een uitzonderlijk grote garage (Top Motors) en een uitgebreide KMO-zone op het einde van de Kaasterstraat. De toegang voor het verkeer gebeurt via de wijken. Wonen hier dan geen gezinnen en kinderen, horen we u denken? Jawel, veel zelfs. Daarom trekken we vandaag aan de alarmbel. Wij blijven vechten voor onze kinderen voor meer verkeersveiligheid.

Wijken als snelwegen

De Rumbeekse wijken zijn getransformeerd van aangename, groene en leefbare omgevingen voor jonge gezinnen tot doorgangswegen waar automobilisten aan hoge snelheid de kortste weg zoeken en vinden.  Het kan niet de bedoeling zijn dat woonwijken de functie van de rijksweg overnemen.  De rijksweg wordt immers onvoldoende benut gezien afslag niet meer mogelijk is ter hoogte van Sportline.  Hierdoor promoot Sportline deze sluipwegen zelfs actief bij hun klanten (zie plan).

Dat de autobestuurders het niet nauw nemen met verkeersregels en snelheidsbeperkingen blijkt elke dag opnieuw. De sporen op de rotonde in de Kaasterstraat bewijzen het. De wagens rijden er dwars over (zie foto). Helaas is dat niet eens het slechte nieuws voor de gezinnen en kinderen uit de buurt.

De weg voor KMO-verkeer

Er zijn goedgekeurde plannen voor een uitzonderlijk grote garage en een KMO-zone op het einde van de Kaasterstraat. Aan ontsluiting voor het verkeer zien wij tot nu niets concreets. Of toch: via de wijken. Zo komt er voor de garage (Top Motors) een gezamenlijke parking met Thermen R. Tussen de sites is er een doorgang van 6 à 6,20 meter breed (zie plan). Allesbehalve een voetgangerspoortje.

Gevolg: de leefbaarheid moet wijken. En dat in een buurt waar de stad actief inzet op nieuwe woonwijken: langs de Maria’s Lindestraat komen er zowat 1.000 nieuwe gezinswoningen. De toekomstige bewoners komen bij voorbaat terecht in een straat waar geen fietser of voetganger zich durft op wagen. Iedere ouder houdt nu al zijn of haar hart vast als de kinderen naar school of de sportclub moeten.

Een KMO-zone hoort in geen enkele woonwijk, ook niet in Rumbeke.  Zeker gezien er in Roeselare nog ruimte is, met commerciële ligging en waar niemand belemmerd zou worden.

Stadsbestuur blijft doof

Het toenemende sluipverkeer, de immense garage, de KMO-plannen en het gebrek aan een degelijk verkeersplan zijn de druppels die de emmer doen overlopen. Sinds 2008 overhandigde ons wijkcomité aan het stadsbestuur petities, verzoekschriften en de nodige bezwaren tegen de industrieplannen, ondertekend door zo goed als de voltallige wijk.  Op geen enkel moment werd rekening gehouden met onze grieven en met de leefbaarheid van de Rumbeekse wijken.

Ja, er waren gesprekken. En ja, er waren zelfs beloftes. Maar vandaag, 9 jaar later, werd geen enkele belofte ingevuld en is de situatie gevaarlijker dan ooit. Zonder uitzicht op beterschap. Dat is voor ons – en alle toekomstige bewoners van de Zuid-Rumbeekse wijken – onaanvaardbaar. Het stadsbestuur kan niet wachten op een ernstig ongeval – kleine ongevallen zijn niet op een hand te tellen – om eindelijk duidelijke maatregelen te nemen.

De oplossing is nochtans eenvoudig

Het sluipverkeer kan eenvoudig geweerd worden door een knip te maken in de Kaasterstraat, net voor het kruispunt met de Maria’s Lindestraat. Zo wordt de wijk doodlopend. Een principe die terecht overal toegepast wordt om veiligheid te laten primeren. Zo krijgen de Rumbekenaren hun wijken terug zoals ze oorspronkelijk bedoeld waren: een plek waar wandelaars, fietsers en kinderen met een gerust hart terecht kunnen.

Zolang dit niet gebeurt, is het elke dag bang afwachten of de kinderen veilig de school of thuis bereiken. Is dit wat burgemeester Kris Declercq in zijn nieuwjaarsbrief bedoelde met “trots zijn op ons Roeselare, waar het goed wonen is in je wijk of buurt”? We hopen stellig niet.

Bij dergelijke beslissingen begrijpen we niet wat of waar het fout gelopen is bij het schepencollege. CD&V en SP.A houden gezin en leefbaarheid toch hoog in het vaandel? En Groen komt toch op voor de zwakke weggebruikers?

In naam van het Wijkcomité van de Kaasterwijk.

De redactie