In Kortrijk komen er binnenkort twee nieuwe trajectcontroles van het Agentschap Wegen & Verkeer. Alles samen zullen er dan vier trajectcontroles zijn op het grondgebied van de stad.
Uit onderzoek blijkt dat er geen zware of dodelijke ongevallen gebeuren en ook het aantal snelheidsovertredingen daalt op sommige trajecten.
Waar?
De nieuwe trajectcontroles komen op twee locaties.
"Eén in Aalbeke, tussen de spoorwegovergang aan de grens met Moeskroen en de kruising tussen de Bergstraat en de Lauwsestraat. En een tweede op de Doorniksesteenweg in het stuk tussen de watertoren en het kruispunt De Katte", zegt de Stad Kortrijk in een mededeling.
"In de loop van de zomer worden op beide locaties de camera’s opgehangen en geijkt. Daarna is het wachten op de ingebruikname. 4 trajectcontroles."
Vier trajectcontroles
"Dat zal het totaal op vier trajectcontroles brengen, want stad Kortrijk plaatse in het verleden reeds twee eigen trajectcontroles.
De eerste werd geplaatst in oktober 2018 op de Doornikserijksweg tussen het Bellegems Friethuisje en Kooigem. De aanleiding was het grote aantal verkeersongevallen op deze weg, met als triest hoogtepunt een tragisch verkeersongeval dat plaatsvond in de zomer van 2018 waarbij een voertuig 110 kilometer per uur reed op een plaats waar maar 70 kilometer per uur is toegestaan. De auto raakte een middengeleider en de bestuurder verloor de controle. In de auto zaten een vader, een moeder en 4 kinderen. De vader en een kind van 6 overleefden de klap niet.
Het was echter wachten tot november 2020, en een tussenkomst van minister van Justitie Vincent Van Quickenborne, vooraleer de trajectcontrole kon worden geactiveerd op het nationale platform.
De tweede trajectcontrole kwam er oktober 2021 op de Rekkemsestraat tussen Marke en Lauwe. Een lange rechte weg, waar het moeilijk is om snelheidsremmers of een afgescheiden fietspad te plaatsen, maar waar niettemin heel wat fietsers en schoolgaande jeugd passeren."
Cijfers
"Uit onderzoek blijkt dat waar trajectcontroles geïnstalleerd worden, ook het aantal dodelijke ongevallen met 56% daalt. Studies rond trajectcontroles op de E40 hebben zelfs uitgewezen dat het totaal aantal ongelukken met 43% daalt en dat er snel sprake is van een permanente snelheidsvermindering bij alle voertuigen.
Door de coronajaren is het niet eenvoudig om jaren te vergelijken, maar wanneer we kijken naar de cijfers merken we toch een aantal trends."
Doorniksesteenweg
"Als we kijken naar de verkeersongevallen aan de trajectcontrole op de Doornikserijksweg - een drukke verkeersas - zien we een duidelijke, positieve trend doorheen de jaren, zelfs al vanaf de plaatsing van de infrastructuur en de waarschuwingsborden. We zien dat er geen dodelijke ongevallen meer plaatsvonden en ook geen ongevallen met zwaargewonden.
Ook het aantal verkeersongevallen met lichtgewonden en/of enkel stoffelijke schade is gezakt. Dit jaar vonden er zelfs nog geen verkeersongevallen plaats. Hopelijk behouden we deze trend.
(lees verder onder de grafiek)
