Vanaf januari 2016 rijden er minder bussen door de Brugse binnenstad. Dat zijn de stad en De Lijn overeengekomen.
Reizigersvereniging TreinTramBus protesteert: de attractiviteit van het openbaar vervoer in Brugge gaat fors achteruit. “Een slecht project”, zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. “Niet de bus (24 per uur in de Steenstraat) maar wel de auto’s (enkele honderden per uur in de Steenstraat) zorgen voor overlast en verkeersonveiligheid. Met dit plan geeft De Lijn een belangrijke troef uit handen: in de binnenstad is de parkeerruimte schaars en betalend: hier kan de bus een milieuvriendelijk alternatief bieden voor o.a. woonschool- en shoppingverkeer. De Lijn investeerde de jongste jaren namelijk flink in milieuvriendelijke hybride bussen. Momenteel nemen in de spits dan ook 700 passagiers per uur de bus op deze hoofdas. Gent toont intussen wel hoe het kan: de auto wordt door het mobiliteitsplan meer en meer uit de stadskern geweerd, terwijl De Lijn investeert in langere en milieuvriendelijke trams en bussen. “