De Thalystrein die vanuit Oostende naar Parijs gaat blijft voorlopig rijden, ook al stappen er bijna geen passagiers op.
Minister van overheidsbedrijven Labille beloofde vorig jaar de verbinding te herbekijken, maar nu staat die nog steeds in het nieuwe vervoersplan. Een communautaire kwestie, zo blijkt.
De trein kost 1,9 miljoen euro aan subsidie per jaar, maar kent een bezetting van slechts zo'n 7 procent. Dat de zogenoemde spookthalys geen volk aantrekt is niet zo vreemd. Enkele minuten na het vertrek van de Thalys in Oostende vertrekt er al een gewone trein met in Brussel een Thalys-aansluiting.
Compensatie voor Waalse Thalys, maar die heeft wel passagiers
De Oostendse Thalys die al 15 jaar rijdt kwam er als compensatie voor een Waalse die Namen, Charleroi en Bergen bedient. Ontslagnemend vicepremier Johan Vande Lanotte uit Oostende liet vorig jaar verstaan dat de verbinding vanuit Oostende mag verdwijnen, als ook de Waalse verbinding verdwijnt. Maar die Waalse Thalys zorgt wel voor tijdwinst en er zitten ook veel meer passagiers op.
Ontslagnemend minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) schuift de zaak door naar de volgende federale regering.
Taalfout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?