Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
Het Agentschap Wegen en Verkeer start een proefproject rond “gevleugelde zebrapaden” om het zebrapaden aan schoolomgevingen veiliger te maken.
Zebrapaden aan schoolomgevingen zorgen ervoor dat kinderen, jongeren en ouderen veilig kunnen oversteken. Helaas zijn deze locaties ook zeer kwetsbaar voor dodehoekongevallen. Vias Institute schat dat er jaarlijks gemiddeld 50 dodehoekongevallen gebeuren waarbij fietsers of voetgangers in aanraking komen met een vrachtwagen. Zichtbaarheid, zowel voor als naast het voertuig, is één van de grootste risicofactoren. Het Agentschap Wegen en Verkeer start een proefproject rond “gevleugelde zebrapaden” om dit verkeersveiligheidsprobleem te verhelpen.
Gevleugelde zebrapaden voor meer zichtbaarheid
Vlak voor en naast een vrachtwagen zit een dodehoek. De zichtbaarheid van de bestuurder is hier beperkt. Bij zebrapaden kan deze dus vaak niet zien of het zebrapad al vrij is en het dus veilig is om door te rijden. Vooral bij schoolomgevingen is dit een potentieel gevaarlijke situatie. Wanneer bijvoorbeeld schoolkinderen aansluiten bij een groep die al aan het oversteken is op een zebrapad, kan dit door de dodehoek aan de voorkant van de vrachtwagen gevaarlijk worden.
Het Agentschap Wegen en Verkeer lanceert nu twee proefprojecten met “gevleugelde zebrapaden” om oversteekplaatsen veiliger te maken. Een “gevleugeld zebrapad” is een zebrapad dat verlengd wordt tegen de rijrichting in. Een gewoon zebrapad is minimaal 3 meter lang. Bij een “gevleugeld zebrapad” wordt deze verlengd naar 8 tot 9 meter. Het is doel dat voertuigen, door het verlengde zebrapad, vroeger zullen stoppen. Zo heeft een voertuig een beter overzicht op de voetgangers die het zebrapad naderen of die al aan het oversteken zijn.
Samen met het verlengen van de zebrastrepen zullen ook beugels geplaatst worden. Dit moet zorgen dat de voetgangers bij het oversteken enkel het centrale gedeelte (3 à 4 m) gebruiken.
Proefproject in Brugge
De “gevleugelde” zebrapaden werden geïnstalleerd op twee locaties, als proefproject. Eén van de zebrapaden werd aangepast op de N367 in Brugge, ten westen van de Diksmuidse Heerweg (nabij de Basisschool Zandstraat).
“Met dit soort proefprojecten blijven we zoeken naar nieuwe manieren om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “In 2014 werden we geconfronteerd met de schande van 400 verkeersdoden op 1 jaar tijd. Sindsdien strijden we op verschillende fronten voor meer verkeersveiligheid. Eén van die fronten is de weginrichting, die we zo veilig mogelijk willen maken voor de meest kwetsbare weggebruikers”.
Screening scholen
Met het begin van het schooljaar voor de deur heeft Brugge meer dan 200 scholen gescreend op verkeersveiligheid. De infrastructuur wordt in kaart gebracht en de stedelijke wegendienst voert waar mogelijk aanpassingen uit.
En dan gaat het vooral om ingrepen die de zichtbaarheid verbeteren met de donkere maanden die er binnenkort aankomen. Brugge wil de infrastructuur school per school aanpakken omdat elke situatie anders is. De vier scholen op de drukke gewestwegen krijgen hoe dan ook weer politie aan de poort om het verkeer te regelen.