
Het Nederlandse spoorinitiatief European Sleeper wil de voor 2022 geplande nachttrein richting Praag ook laten sporen naar Warschau. In de plannen is bovendien niet langer Brussel, maar Oostende de startplaats.
Het initiatief van twee Nederlandse particulieren onthulde vorige maand meer details over de plannen voor een nachttrein. Ze willen in samenwerking met de private Tsjechische spoormaatschappij RegioJet vanaf de lente van 2022 Brussel verbinden met Praag via Amsterdam, Berlijn en Dresden.
Tweede bestemming
Uit een nieuwe melding bij de Belgische spoorregulator blijkt dat er met Warschau een tweede bestemming aan de plannen toegevoegd is. Het gaat niet om een tweede volledig aparte verbinding: in Berlijn zouden enkele wagons afhaken en verder sporen naar de Poolse hoofdstad in plaats van naar Praag.
Startplaats Oostende
Inmiddels is startplaats Brussel ingewisseld voor Oostende. "We wilden ook een aansluiting geven op bussen naar Londen. We zochten daarom een plek dichter bij de Kanaaltunnel", zegt van Buuren. In de melding bij de spoorregulator is sprake van tussenstops in Brugge, Gent-Sint-Pieters, Brussel-Zuid, Brussel-Centraal en Antwerpen-Centraal in ons land. Vervolgens gaat het volgens de plannen via Roosendaal, net over de Nederlandse grens, met verschillende tussenstops onder meer in Rotterdam, Amsterdam, Berlijn en Dresden naar Praag, of na Berlijn naar Warschau. Ze willen starten met drie verbindingen per week. Vorige maand werden voor ons land de rijpaden aangevraagd bij Infrabel.
Tweede project van West-Vlamingen
Inmiddels hebben ook twee jonge West-Vlaamse ondernemers het plan opgevat om een nachttrein te laten rijden tussen Brussel en Berlijn. Tegen de lente van volgend jaar zou de 'Moonlight Express' dat traject moeten afwerken.