De Roeselaarse steenbakker Dumoulin Bricks schakelt de binnenvaart in voor het transport naar zijn vestiging in Limburg. Het eerste transport is vandaag uit de haven van Roeselare vertrokken.
Deze nieuwe trafiek tussen Roeselare en Genk is op jaarbasis goed voor 670 vrachtwagens minder op de weg. Goed voor het milieu en voordeliger voor de klant. Vorig jaar steeg de aanvoer met 5 % en liep op tot 3,5 miljoen ton op jaarbasis. Steeds meer bedrijven in West-Vlaanderen doen voor hun transport een beroep op de binnenvaart. Bij Dumoulin is dat voor het vervoer van bakstenen naar Genk.
Diepte
Charlotte Vandermersch van Dumoulin Bricks: " De afstand Van Roeselare naar Genk is 200 km en als we vrachtwagens inschakelen zitten we met verkeerspunten die we liefst willen vermijden zoals de tunnel in Antwerpen en de Brusselse ring. In de toekomst zitten we ook nog met het rekening rijden."
Eigenlijk is er nog plaats in het ruim voor de lading van tien vrachtwagens maar het kanaal Leie - Roeselare is niet diep genoeg. In opdracht van het Roeselaarse stadsbestuur loopt er een studie om op termijn het kanaal Leie – Roeselare bevaarbaar te maken voor grotere tonnage.