
Aan het station van Diksmuide hebben pendelaars vanmorgen een gratis ontbijt gekregen. De actie ging uit van het Westhoekoverleg, dat 18 gemeenten uit de Westhoek overkoepelt.
De burgemeesters protesteren tegen een verdere afbouw van het openbaar vervoer en de trein in het bijzonder in hun regio. Want ook het aangepaste vervoerplan van de NMBS blijft volgens de burgemeesters een stap achteruit.
Mededeling van Westhoekoverleg:
Westhoekoverleg kan niet akkoord gaan met de voorgestelde wijziging in dienstverlening van de NMBS. De gevolgen van deze gewijzigde dienstverlening blijven een objectieve achteruitgang voor de dienstverlening op de verbinding De Panne – Brussel, op vandaag de beste openbaar vervoersverbinding vanuit de Westhoek naar Brussel. Alhoewel NMBS er naar streeft om iedereen erop vooruit te laten gaan, moet wederom worden vastgesteld dat de Westhoek als regio het kind van de rekening wordt.
Wie vanaf 14 december naar Brussel spoort op de vaste treinverbinding zal in de daluren zonder overstap te Gent 29 minuten verliezen. Met overstap in de daluren gaan nog steeds 11 minuten verloren t.o.v. vandaag. Westhoekoverleg is bijvoorbeeld zeer bezorgd over de gevolgen van deze extra overstap voor belangrijke aantrekkingspolen zoals Plopsaland waar groepen kinderen vaak per spoor naar toe komen uit alle uithoeken van het land.
Ook op de verbinding Poperinge – Kortrijk worden bepaalde onderdelen van de dienstverlening teruggeschroefd (bv. het huidig aanbod van 3 rechtstreekse treinen naar Brussel dat verminderd wordt naar 2 in de piekuren, de reistijd vanuit Poperinge naar Brussel neemt opnieuw met 2 minuten toe, …), alhoewel er hier eerder sprake is van een verschuiving van de dienstverlening in richting van Brussel naar de richting Gent (en Antwerpen). Overigens zullen we de NMBS aan zijn belofte houden dat met deze verschuiving de kans op defecten en vertraging veel kleiner zal zijn.
Er zitten inderdaad positieve elementen in het nieuwe vervoersplan van de NMBS voor de Westhoek, maar Westhoekoverleg moet vaststellen dat het belang van de Lijn De Panne – Brussel is gedegradeerd n.a.v. het nieuwe vervoersplan.
De Westhoek wordt slag om slinger geconfronteerd met terugtrekkende publieke dienstverlening en dit wordt opnieuw geïllustreerd met de ontwikkeling van het openbaar vervoersaanbod. Vroeger werd publieke dienstverlening georganiseerd als een dienstverlening die maximaal het grondgebied van een land moest bestrijken. De afgelopen decennia moeten inwoners van de Westhoek vaststellen dat deze dienstverlening steeds meer georganiseerd wordt op basis van economische afwegingen. Dit heeft als gevolg dat die dienstverlening steeds schaarser wordt voor de bijna 220.000 inwoners die de streek rijk is.