
De plannen voor de heraanleg van 't Zand in Brugge zijn in een definitieve vorm gegoten.
De stad Brugge stelde het ontwerp vandaag voor. Er is gekozen voor een volledig open plein dat ingedeeld wordt als een mozaïek. Daardoor verandert wel heel wat voor het verkeer. De omgeving wordt zo veel mogelijk verkeersluw gemaakt. Doorgaand verkeer zal niet meer mogelijk zijn.
Om de binnenstad binnen te rijden moeten bestuurders verplicht via de Unesco-rotonde. Wie van aan de Bloedput toekomt, komt in een lus in Brugge-West terecht. Al het verkeer zal via de kant van de Vrijdagmarkt moeten zodat 't Zand volledig ontlast wordt van gemotoriseerd verkeer. Laden en lossen blijft wel mogelijk.
Fietsers
Brugge zet sterk in op de fietsers. Er zal ruimte voorzien worden voor 700 fietsen, die ondergronds worden geleid via rolbanden, een beproefd systeem dat onder meer in Rotterdam is gebruikt. Fietsers krijgen ook voorrang vanuit Brugge-west richting het stadscentrum.
Fontein
De fontein op 't Zand verdwijnt dan weer. Brugge vroeg zijn inwoners naar alternatieve plaatsen. De voorkant van het station, het Albert I-park en de Burg kwam onder meer naar voor, maar een definitieve beslissing volgt later.
Eind 2016 beginnen de nutswerken. Het nieuwe plein moet afgewerkt zijn tegen juli 2018. De kostprijs wordt voorlopig geraamd op 9 miljoen euro.