Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
Vertegenwoordigers van zes politieke partijen scharen zich achter de noodkreet van de vzw werkgroep Spoorslag om de ontmanteling van het spoornetwerk in onze provincie aan te klagen.
Het gaat om kamerlid Roel Deseyn (CD&V), de Vlaamse parlementsleden Bert Maertens (N-VA), Bart Caron (Groen) en Stefaan Sintobin (Vlaams Belang), kamerlid Sabine Lahaye-Battheu van Open VLD en Peter Roose (provinciaal fractievoorzitter sp.a) uit Veurne.
Volgens hen is het goederenvervoer quasi volledig opgedroogd en is de dienstuurregeling voor reizigers een ramp. "Terwijl de autowegen dichtslibben en files naar Brussel en Frankrijk dagelijkse kost zijn, is Infrabel al maanden bezig met de onherstelbare ontmanteling van het spoornetwerk in West-Vlaanderen. Alle politieke partijen eisen dat er hier onmiddellijk een eind aan komt".
Hol van Pluto...
"Het West-Vlaamse hinterland is -als uithoek op het Belgische spoornet- sowieso al karig bedeeld als het op spoorverbindingen aankomt", zeggen ze. "Terwijl andere provincies over een performant netwerk beschikken, zijn er hier -éénmaal Kortrijk en Brugge voorbij- enkel nog de doodlopende lijnen. West-Vlamingen die de trein willen gebruiken wachten vaak al een aanzienlijke verplaatsing naar één van de stations op de vernoemde lijnen. In die weinige aansluitingspunten laat de dienstverlening vaak te wensen over.
Infrabel pareert kritiek
Spoorbeheerder Infrabel is verbaasd over de kritiek. "Er is nog nooit zoveel geïnvesteerd in West-Vlaanderen als nu", pareert Infrabel. Volgens het front worden uitwijksporen en wissels uitgebroken. "Dat klopt niet. Er zijn nog altijd tal van kruisingen. En ook wissels. Zo kwam er bijvoorbeeld kritiek op de afbraak van een wissel in Roeselare, maar daar hebben we die vervangen en dichter bij het station geïnstalleerd. We zijn inderdaad bezig met een besparingsoefening, maar we zorgen voor een minimale impact voor de reizigers", aldus woordvoerder Thomas Baeken.