In de Zandstraat in Kortrijk wordt momenteel gebouwd aan een fiets- en bustunnel. Dit is een onderdeel van het stationsproject in de stad.
Het is de bedoeling dat volgend jaar ook de bouw van de wegtunnel en de heraanleg van rotonde Panorama opstarten. De wegtunnel tussen Panorama en de westelijke ring zorgt voor een betere doorstroming van het doorgaand verkeer. Hiermee moet ook het verzadigde verkeersknooppunt Appel (Kluifrotonde) worden opgelost.
Tunnel van 250 meter
De tunnel wordt 250 meter lang en zal 12 miljoen euro kosten. Agentschap Wegen en Verkeer zal het grootse deel betalen. Stad Kortrijk en Parko nemen samen 1,4 miljoen euro van de kosten op zich.
Het eerste deelproject: de bouw van een fiets- en bustunnel, een wegtunnel en een ondergrondse parking met 1.200 plaatsen zou klaar zijn in de 2e helft van 2022. Vanaf 2023 start de bouw van het nieuw station. Nog in 2023 zal het Conservatoriumplein transformeren tot een groen stadsplein en wordt het Casinoplein autovrij. De Hendrik Consciencestraat wordt een éénrichtingsstraat die zal dienen om het centrum binnen te rijden.
Lees ook

Taalfout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?