
Vandaag vertrekt de nieuwe Budabrug vanuit de Gentse haven richting Kortrijk.
Het transport verloopt via de waterweg, zondag wordt die geïnstalleerd. De bouw van de nieuwe Budabrug maakt deel uit van de vijfde en laatste fase van de Leiewerken. De oude brug wordt vervangen door een beweegbare tafelbrug.
Het ponton met de brug vaart door de sluis van Evergem, daarna via het kanaal Gent-Oostende, het Afleidingskanaal van de Leie en uiteindelijk via de Leie tot in Kortrijk. Morgen moet de brug door de sluis van Harelbeke.
Moeilijke oefening
Die sluis vormt een knelpunt voor het transport aangezien de brug een stukje breder is dan de sluis zelf. Daarom wordt de brug op het ponton opgehoogd zodat ze tijdens de versassing boven het kaaiplateau blijft uitsteken. Daarna wordt het ponton extra belast zodat het toch nog onder de hefdeur van de sluis kan. "De passage aan de sluis van Harelbeke belooft dus een moeilijke evenwichtsoefening te worden, het andere scheepvaartverkeer wordt zaterdagmiddag dan ook onderbroken", zegt Waterwegen & Zeekanaal.
Budabrug nu nog in #havengent, zondag geplaatst in #kortrijk. Transport over water. Proficiat firma #Aelterman pic.twitter.com/wjD3h31ujv
— Daan Schalck (@DaanSchalck) August 7, 2014