Tegen 2020 zal het Belgische gedeelte van de Leie, van Wervik tot Gent, volledig klaargestoomd zijn om binnenschepen tot 4.500 ton en 3 lagen containers te ontvangen.
Dat zegt Waterwegen en Zeekanaal (W&Z).
Na 20 jaar zijn de werkzaamheden aan de Leie in Kortrijk, goed voor een investering van 150 miljoen euro, nu bijna helemaal af. Bijna, want tegen 2018 moet er nog een zevende nieuwe brug bijkomen, de Reepbrug voor voetgangers. De doortocht door Kortrijk van schepen van het type Vb, met een lengte van 185 meter, een breedte van 11,4 meter en laadgewicht tot 4.500 ton, is daardoor niet langer onmogelijk.
De breedte van de Leie werd van 20 tot 32 meter gebracht, het tracé is rechtergetrokken door 4 afsnijdingen en alle bruggen werden opgehoogd tot 7 meter, op de spoorwegbrug tussen Kortrijk en Bissegem na. "Ook die zal dus nog verhoogd moeten worden," zei Frank Serpentier, projectingenieur.
Nog niet af
Het werk is dus nog niet af. In Harelbeke is W&Z op dit moment bezig met een gloednieuwe sluis, goed voor een prijskaartje van 100 miljoen euro, en moeten enkele bruggen, zoals die tussen Lauwe en Wevelgem, Marke en Bissegem en die in Menen, nog aangepakt worden. "En de diepgang moet over het volledige traject, ook in Kortrijk, nog uitgediept worden tot 3,5 meter, dus nog een meter dieper", zegt Serpentier. W&Z maakt zich hard dat de hele klus zal geklaard zijn tegen 2020. Er zal dan bijna 40 jaar gewerkt zijn aan de Leie, goed voor een totaal kostenplaatje van 350 miljoen euro.
De werken begonnen al voor er sprake was van Seine-Schelde, de verbinding tussen het Franse Seinebassin en Gent-Terneuzen, maar de werken zullen wel hun impact hebben. Zo zal er binnenvaart mogelijk zijn van Le Havre en Parijs tot Gent en Antwerpen. "We verwachten dat er tot drie keer meer trafiek op de Leie zal komen", zei Serpentier. De aansluiting met het Seinebassin moet tegen 2025 mogelijk zijn. W&Z gaf ook mee dat de aansluitende waterwegen, het kanaal Roeselare-Leie en het kanaal Kortrijk-Bossuyt, klaargestoomd zullen worden voor schepen tot 3.000 ton. "Maar dat zit nog in de studiefase, dus een timing is nog niet vastgelegd."