Infrabel opent in Zwankendamme één van de langste boogbruggen voor
het verkeer.
De brug komt er ter vervanging van overweg Wulfsberge. Ze beoogt een nog vlotter treinverkeer van en naar de haven, en een verhoging van de veiligheid van de weggebruikers. Het is bovendien een belangrijke stap in de spoorontsluiting van de haven van Zeebrugge. In totaal gaat het om een investering van 7.7 miljoen euro.
Mijlpaal in de spoorontsluiting van haven
Infrabel verhoogt stapsgewijs de spoorcapaciteit in en rond de haven van Zeebrugge. De infrastructuurbeheerder wil zo de toekomstige groei van het spoorvervoer in de haven van Zeebrugge opvangen en de ontsluiting van dit belangrijk economisch centrum naar het binnenland garanderen.
Zo zal Infrabel een nieuwe vertrek- en aankomstbundel van 24 geëlektrificeerde sporen bouwen ter hoogte van Zwankendamme (tegen horizon 2016). Infrabel heeft hiervoor ondertussen een bouwvergunning aangevraagd. Als de bouwvergunning er komt, zullen de werken volgens de huidige planning half november 2014 van start gaan. In een tweede fase zal de huidige sporenbundel van Zeebrugge worden uitgebreid en vernieuwd tot een groot rangeerstation met 30 sporen (tegen horizon 2018). De bouwaanvraag voor deze tweede fase zou volgens de huidige planning in de loop van volgend jaar worden ingediend. Infrabel