Knarsend geluid van kusttram is voorgoed verleden tijd
De Lijn heeft op acht kusttrams een GPS-gestuurd systeem geïnstalleerd dat smeerpasta op de rails spuit.
Daarmee wil de openbaar vervoersmaatschappij de geluidshinder, vooral in bochten, fors doen dalen. Op bepaalde plaatsen langs het 72 kilometer lange traject van de kusttram waren er klachten van kustbewoners. Zij klaagden over een scherp knarsend geluid in sommige bochten bij droog weer. De Lijn is zich al langer bewust van het probleem en probeerde in het verleden al verschillende systemen uit, van de sporen nat houden tot manueel de rails insmeren. In 2014 werd in Oostende nog een stationair smeersysteem geïnstalleerd. Dat werkt goed, maar dat systeem is moeilijk toepasbaar over het hele traject, en dus werd een nieuwe oplossing uitgewerkt.
70 decibel
"We hebben het systeem uitvoerig geprobeerd, en er zijn zelfs remtesten uitgevoerd", aldus Suzy Costers, directeur van De Lijn West-Vlaanderen. De Lijn wil de hinder overal beperken tot maximum 80 decibel. Uit geluidsproeven blijkt dat het geluid werd teruggebracht tot ongeveer 70 decibel. Het systeem kost ongeveer 14.000 euro per tram. Na de zomer worden nog twee trams uitgerust met het systeem.
Taalfout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?