De Kortrijkzaan is over het algemeen heel tevreden over de dienstverlening van openbaarvervoermaatschappij De Lijn, maar wil ook graag bussen op vroegere en later tijdstippen zien rijden.
Dat blijkt uit een enquête van de stad Kortrijk en De Lijn. De vervoersmaatschappij wil de resultaten ervan gebruiken om de nodige aanpassingen te doen. Over het algemeen zijn de respondenten tevreden over het openbaar vervoer van De Lijn. Zo is ruim 80 procent tevreden over de snelheid en 70 procent spreekt van een goede frequentie.
De resultaten van de bevraging geven wel aan dat het ook nog beter kan. Er is vooral algemene ontevredenheid over het tijdstip van de laatste bus, zowel in de week als in het weekend en dan vooral vanuit de randgemeenten Heule en Marke. De kans dat er daarvoor een structurele oplossing komt, is echter klein.
Budgettair krap
"Het wordt in dit budgettair tijdperk steeds moeilijker om te veranderen en te verbeteren. Vroege en late bussen hebben vaak een lage bezettingsgraad en die moeten eraan geloven", aldus Yves Bellaert van De Lijn West-Vlaanderen. "Maar we zijn wel blij met de info en zullen dit als bron gebruiken voor aanpassingen aan het uurschema. Ook met het oog op de werkzaamheden aan het station, vanaf 2016, kunnen we deze data gebruiken.