Hinder haven Zeebrugge voorlopig beperkt door actie loodsen
Door een actie van de loodsen is er hinder bij het scheepvaartverkeer in de drie grootste Vlaamse havens, waaronder die van Zeebrugge.
De ACOD en de christelijke vakbond ACV kondigden gisteren aan acties te plannen via hun leden in de Vlaamse maritieme diensten, als protest tegen het voorstel van Vlaams minister Liesbeth Homans (N-VA) voor een wijziging van het ambtenarenstatuut. Om 19 uur legden de zeeloodsen het werk al neer.
In Zeebrugge blijven de problemen weliswaar beperkt. Op dit moment kunnen drie schepen niet afvaren, eentje kan de haven niet binnenvaren en het cruiseschip Balmoral werd afgelopen nacht al afgeleid naar Amsterdam. De verwachte impact bij een volledige staking zal oplopen tot vijf uitgaande schepen, waarvan twee LNG-tankers en drie inkomende schepen.
Toch is er nog altijd activiteit. Zeebrugge heeft vele schepen die bemand zijn door een kapitein die zonder loods aan boord de haven in en uit mag varen, omdat zij beschikken over een speciaal certificaat. Het gaat om de schepen van P&O, CldN en UECC, die tal van diensten hebben op Zeebrugge. Bijgevolg kan ongeveer de helft van de scheepvaart in de achterhaven feilloos bediend worden, en in de voorhaven zelfs 80 procent van het havenverkeer.
Ook reddingsdienst
ACV-secretaris Kurt Callaerts bevestigt de staking van de loodsen, en waarschuwt voor "heel zware storingen" van het scheepvaartverkeer in ons land de rest van de week. Zo gaan niet alleen de loodsen in staking, maar ook de ondersteunende diensten zoals bijvoorbeeld de redediensten. Dat is het personeel dat de loodsen naar de schepen moet transporteren. Ook in Zeebrugge zullen acties volgen bij de verkeerscentrale, die het scheepvaartverkeer stuurt. "Dat is het geval van vrijdag tot zaterdag, met beperkingen voor het scheepvaartverkeer in Zeebrugge tot gevolg". Vrijdag komt er een algemene staking.
"Onverantwoord"
Intussen valt de actie in het verkeerde keelgat van enkele beleidsmakers. Zowel Vlaams minister Liesbeth Homans als staatssecretaris voor de Noordzee De Backer vinden de staking van de loodsen onverantwoord voor de economie en de veiligheid op zee. Homans heeft de ambtenarenvakbonden uitgenodigd voor een overleg deze namiddag.
Economische gevolgen
"Dit is slecht voor ons imago, ons cliënteel", zegt Marc Adriansens van de vereniging van havenbedrijven APZI. "Onze reders begrijpen dat niet goed". Een schip dat één dag stil ligt kost 20.000 euro. Havenarbeiders die ’s nachts moeten werken kosten de helft meer.
Ook de binnenvaart ondervindt heel wat hinder. De staking zou om 7 uur stoppen maar vrijdag is er al weer een algemene staking van de ambtenaren gepland. Ook dan zou het scheepvaartverkeer hinder ondervinden.