De partij Groen in Zuid-West-Vlaanderen kant zich tegen een nieuw tracé van het kanaal Bossuit-Kortrijk. Ze ziet wel heil in het verder optimaliseren van de Leie en... in een tunnel onder de Leie en onder drie kruispunten op de grens van Kortrijk en Harelbeke.
Dat kan er komen langs de huidige R8, op de grens tussen Kortrijk en Harelbeke. De partij stelt zich vragen bij de economische noodzaak van een verbreed of een nieuw kanaal vooral omdat de kosten-baten analyse volgens haar niet ernstig is opgemaakt. Groen wil dat er vooral ingezet wordt op de Leie, zowel op het vlak van transport als van natuur.
Leie
"De Leie is de hoofdas voor transport tussen de havens van Zeebrugge en Antwerpen richting Frankrijk. Dus daar ligt de grootste opportuniteit voor watertransport", luidt het. "Er liggen daar nog veel bedrijven die niet van de waterweg gebruikt worden en dat zou verplicht gemaakt moeten worden". Bovendien zou er geen open ruimte moeten opgeofferd worden.
R8 ondertunnelen
Een deel van het kanaalbudget zou ook beter besteed worden aan een efficiënte aanpak van de R8, met bijvoorbeeld een ondertunneling in Harelbeke en Kuurne. Dat is volgens Groen minder duur, wenselijker en beter voor de verkeersveiligheid dan een extra kanaal aan te leggen.